2008-12-26 ? 10:08:21

Annandag jul

09.51
Har mobilbloggat hela julhelgen, men inte ett inlägg har publicerats, vad trött jag blir på blogg.se, överväger starkt att byta bloggsida.

Vår jul inleddes med lillejul, provsmak av julmaten, tomtegröt och skinkmacka, så gick Tinna ut med en tallrik gröt till tomten och ett glas must.

Julaftons morgon var jag uppe tidigt, njöt av den snöpudrade marken, gick med hundarna, fodrade hästarna... så väckte vi barnen, tog på oss finkläderna... åkte till kyrkan, hela familjen gick i kyrkan, ja även vissa till kyrkan...;-)
Så bar det hem till Marklanda, Lilja fick somna och vi andra förberedde maten, mina guldiga stövlar med 14 cm stilettklack åkte på och av under dagen, puh...
Vi åt en underbar julmiddag, övriga snapsade, inte jag, jag skulle ju köra hem...
Tomten kom, mamma och jag gick 5 km med hundarna, drog på mig strumpor över strumpbyxorna och overall... gissa om jag fick skoskav... Men, det får jag inte glömma... har ju klagat så mycket på mammas hundar, hur det levt totalt utan regler och fostran, men så har mamma varit så nöjd efter Christelkursen, igår så fick jag se resultatet, hon gick med hundarna så fint lösa genom skog, över fält mm... och fin inkallning hela tiden, vad roligt att det gick så bra.
Vi var väl hemma runt 21 och ganska trötta!

Juldagen började med det fina kalaset (kl 9 på morgonen) hos grannarna B-G och Bibbi,.... där får man smaka julmat som inte är av denna värld, guuud så gott, så många delikatesser! Första snapsen bets klockan 9, på morgonen..
Förr om åren (de har haft detta kalas som tradition sedan 1977), så var man välkommen på dessa lyxkalas, om man antingen gick i julotta, eller gick i ladugården. SÅ var det när jag var yngre, korna styrde massor..
Vi fick dessutom lära oss en ny snapsvisa...

HELAN GICK
Melodi: Små grodorna

Fransoserna, fransoserna har köpt vår favorit.
Fransoserna, fransoserna vaffan vet dom om sprit?
Ej visor, ej visor ej snapsglas hava de.
Ej visor, ej visor, ej snapsglas hava de.

Cognac, ack, ack, Cognac, ack, ack
Cognac, ack, ack, ack, ack
Cognac, ack, ack, Cognac, ack, ack
Cognac, ack, ack, ack, ack

Författare: Caj Gustafsson, Simrishamn

Det blev även en ny Marklanda-favorit...

Så vid 12, var kalaset slut och mamma, Rolf och jag stack ut och red... mobilbloggade ryttarsnapsen, men den verkar inte publiceras! Vi red i över två timmar och hade Tosse med oss. Hon gick så fint fot, när jag satt till häst när vi mötte bilar..

Så var det snabbt hem och förbereda vårt julkalas och mat, vi var ju ganska mätta sedan julafton fortfarande! Men det blev både gott och trevlig, Lilja busade som sjutton! Hon fick en tom, sköljd, liten nubbeflaska, Ni vet, sån man köper åtta små flaskor på systemet! Den  drack hon vatten ur och sa "mmm" högljutt, vad vi skrattade....

Idag annandagen, jagar Hannes, Lilja sover... vad dagen bjuder på, vet jag inte ännu, iallafall ingen mellandagsrea!

Mamma & Rolf jobbar, Gustav är här, såg att någon snubbe fått näsan avbiten på Statt i natt.. då har mamma iallafall något att göra, hon har krimjouren...

Ska snart blogga lite bilder...


Julbordet.. (iallafall kom delar av det med på bild)




I väntan på tomten...

Bäst att kolla igen..

Hur länge ska man behöva vänta...

Julfika

Rolf...

Gustav...


Binkis... "jag får vara med på bild OCH ÄLSKAR DET!"

Ur fokus...

Tomten!

Vad är detta för en jäkla tomte! Rädda mig, säger Lilja (gråter)

Nja... osäker... dig känner jag inte...

Hmm, ett paket.. till mig..

Okej, mutor är helt okej.. har du fler paket?

Tinna fick 20 paket..

Hannes med filmkameran..

Mys i Gustavs soffa..


Saga myser...

Kommentarer
Lina & Cärla

Önskar er alla en god fortsättning på julen!

2008-12-26 @ 18:04:52
URL: http://linahallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: