2008-12-09 ? 09:33:57

Tisdag 9/12

12.30
Idag kan man ana att det finns en sol bakom molnen! Tänk vad man bli påverkad av vädret, igår var iallafall jag heeelt slut! Idag mycket piggare!
Jag vet inte om Ni läser Lina och Cärlas blogg, hon skriver om massa bra saker vad gäller hundsträning. Tosse gör jag saker med, små eller större övningar nästan hela tiden, när jag är hemma på dagarna går jag vanligen inte ut och kör ett träningspass utan lägger in småpass hela tiden, när vi är ute och går, när vi är i stallet, eller vad vi nu gör. Vi kastar in boll, utan vi gör ett träningsmoment där bollkastet är belöning, likadant får hon göra något för mig innan vi drar igång och kampar-belöning. Men detta gör jag INTE med primadonnan Sunna! Jag gör det i perioder, men inte alls så regelbundet som jag borde.. Som nu är det fullständig förslappning, Sunna sover i vår säng, äter massa gott ur kylskåpet, bebisgröt, bara går omkring och myser... vad blir effekten, jo Sunnas egna beslut ökar och hon tar helt enkelt ut svängarna... Så idag när vi var ute och gick, så grejar jag med Tosse som vanligt, ser Sunna i ögonvrån, ca 35-40 meter bort (precis det Lina skriver om), ropar hennes namn, hon stannar och väntar, jag fortsätter träna Tosse... Upptäcker att Sunna är borta... så ser jag en hare springa över vägen... efter kommer Sunna (usla jakthunden följer inte ens haren, men piper iväg), här kommer vi det det Lina pratar om, bryta en hund på 1-10 meter JA, inga problem, men på detta långa avstånd-inte en chans... Sunna återkom efter en stund GRYMT stolt över sin bedrift!
Tror jag ska börja ta med Sunna till Alvesta och träna, lite allvar måste det allt bli, så är det stopp på att sova i vår säng.... Frihet under ansvar, jakt är fullständigt förbjudet,  nolltolerans helt enkelt! Mina hundar ska kunna gå lösa överallt och det handlar om lydnad och ledarskap, det är ju både Saga och Binkis levande bevis på, tyvärr... Bevis på iallafall hos gårdshunden (min uppfattning), hur lite jakt det är i dem, hur mycket mer miljön spelar roll. Dessutom var dagens incident ett stort finger TILL MIG! Att min hund är understimulerad och inte alls fått den tid hon förtjänar och behöver. Hennes metrar från mig under promenaderna har ju succesivt ökat den senaste tiden, för varje meter har uppmärksamheten till mig minskat- hihi min hund är tydligen inte imponerad av mig längre!
Återkommer med mer om detta....


Morgonblogg: Runt lucia känner jag att julen börjar närma sig och man kan börja pynta lite mer, julkänslan närmar sig! Tror att jag valt gran, men det krävs nog ett par funderingar till innan den huggs, Till helgen är det ju dessutom Bergkvara Julmarknad, då kan man både få julkänsla och hälsa på våra gamla hästar Djörfúng och Nökkvi från Marklanda.

Jag hoppas kunna berätta för Er i dagarna vem Sunna ska paras med ;-) Det blir hennes nästsista kull, har ett par valpar beställda från olika uppfödare i Sverige och Finland, så ska jag behålla en tik själv.

Kommentarer
Anneli

Pussa och krama gammla Djörfung om du får en chans...

2008-12-09 @ 09:52:19
URL: http://brellir.blogg.se/
Conny

God morgon Ninni! Oh vad spännande, jag ser framemot Sunnas nästa valpning! ;-)))

2008-12-09 @ 10:24:55
URL: http://dickolsen.blogg.se/
Millis

En tik till? Har du inte tillräckligt med hundar?Ingen hane som är på gång att bytas mot annan uppfödares hane?

2008-12-09 @ 10:58:37
Carina

Jösses vilket inlägg! Nu blir jag nyfiken!!! fika! Torsdag på dagen? Jag kan ta med lussekatter el får ni komma hit å smaka! Vi kanske hörs på msn... sitter och skriver fram till 13.

2008-12-09 @ 11:47:49
URL: http://skinebacke.blogg.se/
Conny

Vad hände????

2008-12-09 @ 13:27:23
URL: http://dickolsen.blogg.se/
Veronica

Åh skicka hit lite sol snälla !! Här e så grått och trist - man får inte minsta julstämning !! ha det gott Kramizz

2008-12-09 @ 13:39:13
URL: http://www.togasnova.se
jenni

måske ikke saga og binkis, men deres søskende, aza og bardur har MASSER af jagt i sig, aza har mere end en gang næsten revet min skulder af led, når hun har fået øje på rådyret eller haren før mig og bare taget fuld fart efter fangsten, mens jeg kæmpede for at holde fast i den anden ende af snoren og billederne af bardur fra mentaltesten taler for sig selv

2008-12-09 @ 16:06:58
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Lina

Nej, vad säger ni! Inte är det väl en JAKTHUND jag köpt???? Och min stackars Cärla som växer upp med tre jakthundar som bästa vänner, hur skall detta gå??? Vill nog till att jag tränar henne att hålla sig inom vår lilla cirkel. Kram!

2008-12-09 @ 21:51:37
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Mia B

Hej,

var på föreläsning + köpte boken av Eva Bodfäldt. Kolla in hennes blogg bodfaldt.nsf" rel="nofollow">http://www.agria.se/blog/evabodfaldt.nsf

Hennes tänk gillar jag!

PS. Selma åt en avokadokärna igår... rätt liten, men ändå...så vi väntar på resultat här...

2008-12-10 @ 08:56:20
Eva o Kasper

Ah, NU hittade jag det ni skrivit om Eva Bodfäldt. Jo, jag gick på en endagskurs för henne i skvallerträning, något vi nöter vidare på här hemma när vi ser hundar. Hon är mycket kunnig och har dessutom lyckats få tag i en inomhuslokal för sina kurser - suveränt att inte behöva vara ute och frysa hela tiden!

2008-12-10 @ 22:26:39
URL: http://skogsstjrna.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: