2008-02-21 ? 22:41:49

Härlig dag

Min morfar var fantastisk.... I Bergunda har vi en väldigt aktiv hembyggdsförening. Morfar var otroligt aktiv skribent och författare och skrivit delar i två böcker som givits ut.... Iallafall, så fick jag en smärre chock igår när Bergundasnitt kom, morfar har skrivit en sista hälsning, lång på två sidor (ska skriva av den vid tillfälle), som han visste att vi skulle läsa efter hans död. Han tackar för sig, ska citera lite kort " Alla drabbas vi förr eller senare. Vi står där inför den döde. Någon sae till mig: Det är inte den som jag levde med, det är någon annan. Då tänkte jag, det är kanske rätt. Men den vi älskat och litat på är inte där utan flyttat någon annanstans, mot det ofattbara. Genom död till liv, liksom vetekornet".
Oj, tårarna rann på mig... sin långa text avslutade han:
Över sorg reagerar man olika, En hårt drabbad skriver:

Nu är jag lugn, mig väntar intet mer
över mitt hjärtas region
sjönk den välsignade sorglösheten
och ens vilja äga illusion
                         /Fernando Persson

Men jag vill inte tänka så, utan framåt och uppåt. En skogsarbetare utan större skolning men född med poetisk ådra får med en dikt avsluta mina tankar
Jag vet ej vem som bor där
som ljuset kommer ifrån
långt bortom höstens kullar
och höstens bruna strån
ett tecken och ett spår
-Sven Gustav Nilsson

Såklart blev jag både upprörd och ledsen, men då sa Rolf, att alla är så ledsna är för att morfar var så älskad. Var glad för det istället, var glad för morfars skull. Han är ju med oss här ändå, det vet ju både du och jag....

Sedan sa Tinna något så härligt, hon pratade med Sara som inte har någon farfar... då sa Tinna, jag har ingen morfar eller gammelmorfar, men jag har mamma, pappa, Lilja, farmor, farfar, mormor och min Gustav och min Rolf.

Och jag vill ringa till gammelmorfar (men det går inte sa Hannes, för han är i himlen, med morfar Lasse, Lonis och Krafa)... jo då gammelmorfar har mobilen i fickan!

Det vände allt, vilken underbar dag!

Sen fortsatte vardagen, fick åka till Davidsson och be om hjälp att byta glödlampa till bromsljuset.... Sedan vidare till Tassar... och köpte nytt halsband (dressyrlänk) till Binkis... och en guldfisk som bor i salladsskålen och heter Millis!

Sedan hade vi trevligt besök av Charlotte och Lisa, han med att prata om massa skoj. Min plan är att dom kanske ska bli extrafamilj åt Sunna, så jag kan skaffa schäfer, men Hannes måste bearbetas lite.

Ikväll har jag skjutsat runt på tre hormonstinna tonåringar som ska till Skåne och "fria"  i helgen, tydligen är det superdålig mobiltäckning i Skåne haha! Har förberett dom inför resan med diverse shopping på Statoil.... plus varnat dom för diverse ;-)
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: