2008-06-16 ? 22:29:23

Lite uppdateringar

Isbjörn nr två denna månad har simmat till Island! Tinna blev mest orolig över Daniel och Daniela!

Ni som undrar om Pandora.... När Cicci och jag jobbade ihop, så ansvarade hon för Pandoras ask! Jag tror jag var en av få som iallafall inte var rädd för Cicci ;-)
När Cicci slutade överlät hon asken till min, vilken ära!...
Vad är då Pandoras ask???

I den grekiska mytologin var Pandora den första kvinnan, skapad av Hefaistos (smideskonstens gud) som en del av ett straff för Prometheus för att han hade avslöjat eldens hemlighet för människorna.

Epimetheus ("den som tänker efter(åt)", dvs den omdömeslöse eller den efterkloke) var ansvarig för att ge positiva egenskaper åt vartenda ett av alla djuren. Men när det blev människans tur fanns det inget kvar att ge henne. Epimetheus bror Prometheus ("den som tänker före", dvs den listige), tyckte att människan var överlägsen alla andra djur och beslöt att ge en gåva som inget annat djur hade. Prometheus beslöt därför att stjäla elden från Zeus och ge den till människorna.

När människorna fick elden slutade de att bry sig om gudarna. För att återföra människorna till gudarna fick Hefaistos uppdraget av Zeus att skapa Pandora. Från början var Pandora en metallstaty, men Hefaistos hade gjort henne så vacker att Zeus bestämde sig för att ge henne liv och hon begåvades med egenskaper och gåvor från olika gudar, därav namnet "Pandora", som betyder "den allbegåvade". Afrodite gav henne skönhet och Apollon gav henne musikalitet och förmågan att hela. Av Hermes fick Pandora en ask som hon aldrig fick öppna, vilket fyllde henne med nyfikenhet.

Zeus skickade Pandora som en gåva till Epimetheus. Epimetheus hade varnats av sin bror Prometheus att inte ta emot någon gåva från Zeus, men blev förälskad i henne och tog henne till slut som hustru.

Epimetheus och Pandora levde lyckliga tillsammans en tid, men till sist blev till allas olycka nyfikenheten som Pandora hade fått från Hera allt för stor, vilket gjorde att hon öppnade asken. Därvid flög alla olyckor och sjukdomar ut över världen. Pandora stängde asken precis innan Hoppet som var allt som fanns kvar, skulle lämna asken.

Fram till dess hade människorna levt i full harmoni med världen. Världen upplevde sedan en tid av tröstlöshet till dess att Pandora åter öppnade asken för att befria även Elpis eller Hoppet, som kom ut ur asken i form av en liten fågel. Det är därför man säger att "hoppet är det sista som lämnar människan".

Källa Wikipedia

Alltså Cicci, asken är öppnad, numera ett minne blott.... Cicci höll hårt i asken... jag har nu frigjort hoppet!
:-)

Vi har haft besök, se så söta bilder http://brellir.blogg.se/ 
Så mailade Anneli lite bilder (fler länken ovan)!

Tuppkam!

Mumsiga händer

Lilja funderar!

Vart hamnade jag?


Mammas stora tjej!

Är jag inte snygg???

Underbara hund!

Vi är polare...


Lille Torfi

Så fikar vi (Anneli, notera min välputsade ugn)

Så ikväll, vid halv åtta.... fick jag ett städryck, putsade sovrummet från golv till tak, skurade alla golven uppe och nere, fixade i badrummet, tvättade två maskiner.... Hannes fick kvällsrasta hundarna. Imorgon ska Tinna till dagis så då hinner jag köra lite med Tosse på förmiddagen. Sunna och Tosse VAR GLADA att ses idag igen.

Grattis Charlotte och Kjelle på bröllopsdagen ;-)

Har jag glömt ngt??? Ska skriva lite imorgon om kommande inom Götängens... Sagas valpning låter vänta på sig. Gustav har lovat fota henne åt Vanja.

God natt!

Ps. Anneli, vad tar du i timmen för barnpassning, skulle behöva ngn som lekte med dem ngn timme eller två, så jag kan fixa klart pappas gamla saker i finrummet.

Kommentarer
Charlotte

Tack så mycket!

2008-06-17 @ 15:15:36
Anneli

Det kan vi göra upp på plats! ;-) Jag kan nu på lördag? ps. då blir det OB-tillägg va?? ;-)

Xuperkram

2008-06-17 @ 16:46:26
URL: http://brellir.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: