2009-03-05 ? 08:42:53

5/3-09

18.47
Ingen som tycker något ang nedan, det var ju synd!

Vi har iallafall haft en toppen eftermiddag med Anne, Niklas och store lille Olsen!
Äppelkakan blev mumsig, till kvällmat åt vi fisk, som smakade sådär, är fisk mat egentligen.... det smakar ju inte gott... förutom rökt lax, det är gott.

08.36
Ja, åkte och tränade igår kväll, det var uppiggande som alltid, vi var inte så många ekipage, så jag var hemma före 21! Tosse gick ganska bra, värmde upp henne på parkeringen och hon gick himla fint i lydnaden. I skyddet jobbet vi bara på bettet och fasthållandet, hon spottar inte inte lika frekvent som innan, men acceptansen finns inte där ännu.

Så fick jag äntligen till allt till MH 22 mars, platserna fylls nog inte upp med brukshundar med så kort varsel, är det någon som vill köra MH den 22 mars, så hör av dig.

Är inne ibland på FL forum, just nu pågår det ju "en kampanj" där SKK-uppfödare vill att SKK kör igång en reklamkampanj ang riskerna med blandraser och fördelarna med att köpa en SKK-valp.... SÅ ni får gärna spinna vidare, men nedan är några svar jag fått.

Intressant tycker jag är att många uttrycker sig "att de har inget emot SKK-uppfödare som föder upp renrasiga hundar med papper och enligt reglemente, SÅ LÄNGE DE SKÖTER SIG!
Jag tycker det är skrämmande att många anser att "vi" inte sköter oss, medans blandrasuppfödarna är änglar.

. Hur kommer det sig att du valde blandras?
2. Såg du riskerna?
3. Skulle du köpa en blandras igen?
4. Vad anser du om oss som kallar oss "seriösa avlare", dvs renrasiga SKK-reg. Uppdatera inlägget
  1. 1
  1. köttbullelydnad

    I förrgår 17:43

    #1

    1) Min dåvarande sambo kom hem med en hund en dag.
    2) Absolut!
    3) Nej, verkligen inte. Jag stöttar renrasaveln.
    4) Så länge ni sköter er har jag inget otalt med er
  2. iii83

    I förrgår 17:53

    #2

    HAHAHA oj då ok! Jag försöker sköta mig hihi!
  3. snusmumrik531

    I förrgår 18:17

    #3

    1) Priset

    2) Risker, finns med alla hundar

    3) Kanske, men troligen inte då vi hittat en ras som vi verkligen förälskat oss i.

    4) Bra, så länge ni sköter er som föregående skrev....
  4. iii83

    I förrgår 18:24

    #4

    okej, intressant, vad menar ni med om att vi ska sköta oss???
  5. ninanen

    I förrgår 18:28

    #5

    iii83 skrev 2009-03-03 18:24:13 följande:okej, intressant, vad menar ni med om att vi ska sköta oss???
    Givetvis att det inte ska avlas på sjuka hundar, regler ska följas och sånt...
  6. Majsan70

    I förrgår 18:32

    #6

    1. JAG valde inte min hund det var hunden som valde mig. Föräldrarna var båda friska och trevliga hundar med en bra stamtavla. ( tjyvparning)

    2. Ja det såg jag. Precis som det finns risker med att köpa alla sorters djur.

    3.Ja det skulle jag om rätt hund kom till mig.

    4.Jag anser ingenting särskilt om seriösa uppfödare. Är själv seriös o reggad uppfödare inom kattavel. Däremot har jag en hel del att säga om de som "avlar" för att tjäna pengar och inte ser riskerna som finns. Detta gäller ju både de reggade o de oreggade...
  7. lindberg78

    I förrgår 18:35

    #7

    1. Hur kommer det sig att du valde blandras?

    För att få "den perfekta" jakthunden

    2. Såg du riskerna?

    Vilka risker??

    3. Skulle du köpa en blandras igen?

    Absolut

    4. Vad anser du om oss som kallar oss "seriösa avlare", dvs renrasiga SKK-reg.

    Bara bra Förutom dom som ser ner på blandrashundar
  8. tildaaa

    I förrgår 18:38

    #8

    Jag har haft blandraser och renrasiga.
    Jag anser att blandras blir mycket bättre,
    för oftast är renrasiga så framavlade,
    och sånt skadar både psyket och mycket mer.
    Mina renrasiga har haft så mycket mer problem
    än alla blandraser ( som jag haft ) samt alla jag känner
    som har blandraser, sen blir dom oftast finare, då det
    kan bli en kull på 10 valpar, men ingen är lik den andra,
    oftast är renrasiga lika dana i färg och sett ( inte alltid )
    men oftast.

    Missförstå mig inte tycker ej det är fel att avla, bara
    säger att det kan bli fel, jag själv hade valt blandras!
    mer unikt.
  9. fam kaos

    I förrgår 18:44

    #9

    1) Jag ville ha en blandning mellan just dessa raser och visste att det var friska hundar som var inblandade.

    2) Såg riskerna precis som jag gjort om jag köpt renras elelr något annat djur över huvud taget.

    3) Absolut, ingen tvekan om saken.

    4) Brukar oftast inte tycka något om en grupp människor utan det är från fall till fall men eftersom du själv frågar rent generellt så verkar det som om ni blundar för att även renraser kan ha fel, bli aggressiva eller få sjukdommar utan tror att blandraser bara representerar dessa fel, ni ser mycket i svart eller vitt.
  10. kitto

    I förrgår 19:26

    #10

    1. blandras renrasig hund ser jag ej skillnad på

    2. vilka risker

    3. Absolut

    4. Deras nervärdering av blandraser
  11. MajaLinnéa

    I förrgår 21:19

    #11

    1. Jag snubbalde över honom. En fullt frisk 6 månaders kille som skulle avlivats om jag inte tagit honom.

    2. Tror inte att han har större risk att bli sjuk än andra hundar. Inget jag tänker/tänke på i alla fall. Så länge han är frisk är det bra. Blir han sjuk, då får han åka till veterinär. Har han ett problem som går att åtgärda- då åtgärdar vi det. Finns det inget att göra- då får han somna in. Som jag skulle gjort med vilken hund som helst, blandras eller inte.

    3. Det vet jag inte. Jag tycker inte rasen är det viktigaste.

    4. Har jag ingen uppfattning om. Och är inte speciellt intresserad av heller.
  12. BabyBus

    I förrgår 21:31

    #12

    1. Hur kommer det sig att du valde blandras?
    Jag ville ha en hund! Jag tycker att rasstandarderna som SKK sätter upp (ofta, inte alltid) är katastrofala, och vill inte stötta det.

    2. Såg du riskerna?
    Ja, precis som jag sett om jag köpt en renrasig.

    3. Skulle du köpa en blandras igen?
    Absolut!

    4. Vad anser du om oss som kallar oss "seriösa avlare", dvs renrasiga SKK-reg.
    Jag tycker inte om att blandraser nervärderas, och det gör alla. Oavsett om de är seriösa eller inte...
  13. Lisun

    I förrgår 22:17

    #13

    kitto skrev 2009-03-03 19:26:41 följande:1. blandras renrasig hund ser jag ej skillnad på 2. vilka risker 3. Absolut 4. Deras nervärdering av blandraser
    Kunde inte sagt de bättre!
  14. iii83

    Igår 08:28

    #14

    Okej, intressant läsning.

    Ni som har valt blandraser, har syftet varit sällskap/vän eller någon form av träning?
  15. Majsan70

    Igår 11:23

    #15

    iii83 skrev 2009-03-04 08:28:06 följande:Okej, intressant läsning.Ni som har valt blandraser, har syftet varit sällskap/vän eller någon form av träning?
    Sällskap och familjemedlem är huvudsyftet. Sen tränar vi dagligen eftersom vi vill ha en lydig hund som är aktiverad och mår bra.
  16. MajaLinnéa

    Igår 14:20

    #16

    iii83 skrev 2009-03-04 08:28:06 följande:Okej, intressant läsning.Ni som har valt blandraser, har syftet varit sällskap/vän eller någon form av träning?
    Sällskap, och nån att ha med på promenaden.
  17. ALJO

    Igår 18:27

    #17

    Jag är inte intresserad av utställning men ville ha särskilda raser, så bägge mina hundar är 75% av det jag ville ha, och 25% av en ganska lik ras (GD&RR, DSGH&JRT) och jag behövde bara betala ca hälften av vad dom kostar renrasiga, och säkert minst lika friska.
    Har själv tagit en kull på min Gårdshunds-blandis(mycket planerad, åkte 55 mil till hanhund, betalade dyr språngavgift, gjorde ultraljud osv) och det var så kul med valpar, och inte alls så jobbigt som alla påstår, så att för första gången har jag bestämt mig för att nästa hund blir renrasig ifall jag vill ta valpar på den.
Kommentarer
Challe

Självklart stöttar jag den renrasiga aveln.

2009-03-05 @ 19:49:16
URL: http://azahara.blogg.se/
jenni

desværre ser det ud til at racehundeavelen ikke har det bedste ry, og måske ikke så sært, når man igen og igen oplever disse hunde med sygdomme der udelukkende skyldes at opdrætterne ønsker hunde med et bestemt udseende og 'glemmer' at tage hensyn til sundheden og sindet i avlen, mens det hvalpekøberne ønsker sig er først og fremmest en sund hund med et godt sind

og det er jo synd, eftersom det er opdrætterne af racehunde der har ansvaret for avelen og derfor også ansvaret for at opdrætte de sunde og glade hunde som køberne ønsker sig

og opdrætterne af racehunde har jo også langt de bedste muligheder for at lave de sundeste hunde, eftersom de oftest kender deres alvshunde i mange generationer, det kræver at man bruger sin viden..........

2009-03-06 @ 17:56:24
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: