2009-09-14 ? 15:13:41

14 september

14.48
Tack för alla grattis efter MH.
Ja, man kan inte annat än tacka och ta emot. Binkis resultat var ju ljusår bättre än merparten schäfrar jag någonsin sett. Jag har fått fråga om jag "tränat" henne på spöken.. tränat, nej, jag ska erkänna att vi har tom slarvat med skotträningen, det var första gången det skjöts för henne. Så definitivt ingen träning eller förberedelse för hennes del.. mer än att hon kanske vuxit upp i lantlig miljö och följer ofta med när man åker någonstans.

Men jag ska använda min blogg till ngt trist, förhoppningsvis första och sista gången, men jag vill ändå dementera nedtående rykte.
I schäfervärlden pågår för närvarande en hel del konflikter, jag känner mig inte särskilt inblandad i några av dem personligen, mer än att jag valt att "välja" den sida av två som jag anser vara den rätta, ungefär precis som alla de som har vetskap om dessa delade åsikter. Ryktet påstår att jag ska ha gjort en anmälan till schäferhundklubben och SBK, vilket INTE ÄR FALLET! Delade meningar löser vuxna människor enligt mig och springer inte till verksamma organ vi har som har i uppgift att arbeta rasfrämjande, dvs schäferhundklubben och svenska brukshundsklubben. Givetvis ska man nyttja dem, deras resurser exempelvis vid tillfällen där det uppenbarligen är så att det bedrivs hundträning som ex följer lagens ramar-ja plågsamt för hunden.

Att det förekommit aktiviteter som inte gynnar det vi kallar "hundträning" utan maktutövning på hund, enligt mig, på grund av bristande ledarskap, där människor använt mycket otrevliga metoder och ja, jag tar stort avstånd från dessa övningar och lider med de stackars djur som utsätts för sådana metoder. Kan man inte träna sin hund med glädje för både sig själv och hunden, så ska man låta bli. Våra hundar är inga maskiner vi kan skruva på när det inte går som vi vill, utan de ska utföra övningar med glädje, inte på grund av tvång, rädsla för smärta om den inte utför den övning föraren begär.

Nu tror inte jag, att personerna som jag riktat min kritik mot, vad gällande deras handhavande med hund, läser den här bloggen. Utan endast människor som älskar sina hundar och tränar dem med glädje och postiva metoder. Men jag ville ändå ta tillfälle att understryka att några anmälningar mot personer till schäferhundklubben eller SBK, har inte gjort av mig. Likaså min åsikt om de för närvarande omcirkulerande diskussionerna om de mycket otrevliga träningsmetoderna, där jag dock inte tvekat anmäla till SBK om jag varit ett ögonvittne.

Vad gäller otrevliga träningsmetoder, pratade vi inte om vanliga korrigeringar/tillrättaviselser av hund.

Så, det var det tråkiga... men men... Solen skiner.. Mina goa hundar är ute i stallet med Jennie och Marie. Vi har tagit hit Bra, Una Brá, Karolína och Unnur. Unnur är JÄTTESTOR! Hon ska mönstras 2 okt, undrar hur det går, för hon är väldigt ojämn just nu, skelettet växer åt alla håll och kanter ;-)

Vad på mödravården innan, typiskt nog hade jag äggvita idag. Onödigt, räckte det inte med förhöjda levervärden. Ska tillbaka igen på onsdag morgon.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: