2010-05-03 ? 21:17:53

3 maj

21.00
Idag tappade jag hakan... surfade runt lite på nätet och hittade en text på ett forum från en dsg-uppfödare, jag kände mig tämligen träffad... uppfödaren som föder upp många hundar varje år...
skriver bla "att rasen mår inte bra av de uppfödare som är så kallat seriösa"
Att det är galenskap att röntga dansk/svenskarna, att MH är är till för "militär-hundar" och att dessa uppfödare ska sluta föda upp dansk/svensk och istället föda upp brukshundar, som man ska röntga om MH-testa.
Skrämmande är att uppfödaren i fråga är väl införstådd i hur MH går till och beskrivit många egna hundar.
Ja, jag blir alltid lika trött... eller nej jag blir arg!
Varför använda HD-belastade hundar... varför använda hundar i avel som brister ordentligt i tillgänglighet, massor av rädslor, kvarstående rädslor.
Om hunden inte springer på lilla bytet, struntar i avståndsleken bekommer mig inte... men att inte kunna bli klappad av en okänd person är illa!
Saken är den att det finns fullt av uppfödare som använder hundar men urusel mentalitet "hunden gillar inte främmande, hon är lite blyg, väldigt mjuk av sig", det är bara skitsnack och inget annat... dessa tikar skulle bryta ihop halvvägs in i den egentligen busenkla beskrivningen...
Så det är att göra en struts, stoppa huvudet i sanden och förneka att man har en dålig tik, som inte borde gå i avel... om hon dessutom är HD-belastad förvånar mig inte mycket...
Jag kan inte se annat än dollar i ögonen på dessa uppfödare.... kan det vara annat än viljan att tjäna pengar som styr?
Jag kommer fortsätta min avel, kommer inte ge efter en tum! Jag vill ha nöjda valpköpare som får friska hundar som är bra mentalt...
Påhopp som ovan... stärker mig bara ännu mer.... och kommer inte ens kommentera det mer än vad jag gjort ovan!
Ha en underbar kväll alla vänner som läser min blogg!
Kommentarer
Lolo

Heja Ninni stå på dig! Vi är ju många nu som uppskattar ditt arbete med så fina hundar som resultat.

2010-05-03 @ 21:36:26
Lina

Känn dig inte på påhoppad. Du vet vad du sysslar med och vi som fått äran att köpa en valp från Götängens är zupernöjda! Seriös uppfödare får seriösa valpköpare. Kram!

2010-05-03 @ 22:04:30
Challe

Det är bra Ninni! Fortsätt som du gör, du vet vad du håller på med! Jag är så lycklig att vi har en dsg från Götängens Kennel. Skulle aldrig våga köpa från någon annan. Kram från Anderssons

2010-05-04 @ 05:47:04
URL: http://azahara.blogg.se/
jenni

jamen er det ikke utroligt at ikke ville røntgne sine avlshunde, DET er useriøst, selvfølgelig skal man som opdrætter gøre hvad man kan for at hundene holder sig til racestandarden, men de skal dog først og fremmest være sunde og omgængelige

2010-05-04 @ 06:14:30
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Helena

Jag tycker att det är helt otroligt att det ens pågår avel där man frångår alltihopa bara för att som du säger tjäna pengar, nej du där tjänar du bäst på att stå på dig, vilket jag vet att du gör! och som ovanstående kommenterat så får du bra hundar, nöjda kunder och du vet att du gjort allt du kunnat för att ge dem det bästa. De som fuskar i sin avel biter bara sig själva i arslet. De som köpare som är oseriösa nog att köpa en "billigare" hund får ju det dem betalar för och kommer sen komma till dig i slutänden ändå för råd och att ställa sig i kö.

Hejja Ninni!

2010-05-04 @ 07:29:25
URL: http://helenawall.blogg.se/
Helena

Jag tycker att det är helt otroligt att det ens pågår avel där man frångår alltihopa bara för att som du säger tjäna pengar, nej du där tjänar du bäst på att stå på dig, vilket jag vet att du gör! och som ovanstående kommenterat så får du bra hundar, nöjda kunder och du vet att du gjort allt du kunnat för att ge dem det bästa. De som fuskar i sin avel biter bara sig själva i arslet. De som köpare som är oseriösa nog att köpa en "billigare" hund får ju det dem betalar för och kommer sen komma till dig i slutänden ändå för råd och att ställa sig i kö.

Hejja Ninni!

2010-05-04 @ 07:30:09
URL: http://helenawall.blogg.se/
Tessan

Vad ska man säga?? Är inte mentaliteten minst (om inte mer!!)lika viktig på "familjehundar" som på brukshundar??? Att röntga är en självklarhet om man ska avla oavsett ras och ändamål. Tur att det finns uppfödare som tänker med hjärnan istället för plånboken...

2010-05-04 @ 07:38:34
URL: http://goljahult.blogg.se/
Connie

Ninni, stå på dig! Det du gör känns både rätt och skapar verkligt förtroende hos oss valpköpare. Jag har lärt känna så många fina hundar ur din avel och jag är sååååååååå lycklig att vi hittade just dig! Olsens fina höfter och hans stabila mentalitet är i alla fall vår familj väldigt glad för! KRAM på dig!

2010-05-04 @ 09:09:18
Anonym

Hej Ninni, Du gör ett fantastiskt jobb med att föda upp friska, harmoniska, glada och tillgivna gårdshundar! Vi är oerhört glada över att fått köpa en Götängensvalp, Fenix. Det är så värdefullt att ha en uppfödare som vi kan lita på.

Kram Elisabeth

2010-05-04 @ 09:24:54
Lina igen

...men Ninni...ibland funderar jag på om du sysslar med lite "blandrasavel" och undanhåller det för oss valpköpare!



Jag har en STARK misstanke om att det är KATTgener i Cärla! Har du månne en trevlig stallkatt, som du regelbundet korsar in i din avel????



Fniss!

2010-05-04 @ 17:41:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: