2012-08-14 ? 09:20:44

Från semester till höstsol

Förra veckan, när jag fortfarande hade semester, kändes det som sommar och man hoppades på de soliga varma sommardagarna. Så igår började jag jobba igen och den låga augustimorgonsolen bländade rutan på väg till jobbet.. och då vet man en sak, hösten är på väg!
Tur att jag älskar hösten!
 
Igår red jag Tindra och Disa, Disa är heeeelt otrolig! Hon började ridas in i juli, och nu kan jag tölta henne i klockren tölt hur långa sträckor, hon har redan börjat fina lyft! Filmade henne igår, ska se om det går att lägga in!
Hon har en underbar mentalitet dessutom, inte alls fått sin mors hårdhet, men pigg och positiv.
 
 
Hundutställningen i lördags var fantastisk! Tinna, jag och Madde åkte vid 7 på morgonen. Vi började dagen med att rätta till Hippis felinlagda uppgifter, det var angivet på nummerlappen att hon ej fick tävla om cert och det skulle vara att hon tävlade om sista certet för championat.
Jag har lagt massor med tid på att utställningsträna Hippie, hon går som hon vore programmerad. Hon vet precis hur hon ska trava och ställa upp sig.
 
Domaren tyckte hon var fantastisk och sista certet var en "enkel match". Han bad mig också visa henne ett ärevarv för att visa upp henne!
 
Det är något som man verkligen missar, att ringträna och träna hunden ställa upp sig. Många hundar som ställs, får plötsligt kravet på sig att gå fint och stå, så har de aldrig gjort det innan. Eller har de gjort det hemma. Jag har exempelvis ståtränat Hippie under skyddsträning och på Maxis parkering. Hunden måste vara van att springa och ställa upp sig i okända/stökiga miljöer. Jättemånga säger, jag har tränat så mkt hemma och då går min hund så fint. Men så kommer de till utställningsringen, matte lite nervös och hundratals hundar som stör. Då är det inte lätt att visa upp sig.
Ska erkänna attjag tränar inte alls mina dsg lika mkt, även om mina äldre tikar gick fint i ringen i Tollarp, så gick Lava inte alls lika fint, Hon behöver tränas mkt.
Men ska man vara hård, så är det ju vanligen de hundar som är bra ringtränade som plockar ck och cert.
 
 
Kommentarer
Terry

:) stort gilla... Man kommer ingenstans gratis... ;) sällan i alla fall....

2012-08-14 @ 19:03:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: