2012-03-14 ? 09:44:14

Mer tårta....

Härligt med så mkt positiv respons till min tårta... ändå kändes det som "första laggen"....

Men ngt som jag tycker är intressant frågeställning, hur ser Er valpköpares tårta ut... ?
Som jag snuddade vid... så anser jag att en uppfödare och en valpköpare har olika tårtor, dessutom har olika uppfödare heeeelt olika tårtor... vilket gör att man som valpköpare ska välja rätt tårta... en uppfödare som vet vilka ingredinser som finns i tårtan och framförallt kunna berätta vad de tillsatt... om det är choklad, vanilj eller sylt ;-)

Något som jag anser och tänker mycket på, är man det finns uppfödare som verkar glömma, att var parning de gör, påverkar rasen. Ena aspekten är såklart, om hunden går i avel, då förs generna vidare, men också hur den påverkar rasens rykte.
Sedan för vem man avlar, jag säger att jag avlar för valpköparen, men andra säger att de avlar för egna personliga mål.
Men det är ju att våga fråga och ställa motfrågor till uppfödaren, sedan känna av, är detta rätt för mig, är detta avelstänk rätt, kika på föregående kullar, man ska inte se till resultat... Sveriges snyggaste dsg kanske aldrig ens varit på utställning ännu? Men man kan försöka tänka hur uppfödaren har tänkt, är det "bara göra en kull för att hanen var nära", "varit inne och maxxat, tullat på en kombination som egentligen inte borde gjorts, ur HD/hälsosynpunkt"... osv...
Man ska inte falla för en tjusig hemsida... det är bara marknadsföring, givetvis så faller ögat för vackra bilder... men en dyr kamera ger inte bättre hundar än en uppfödare som tar mobilbilder :-)

En annan sak... jag tror Ni som läst  min blogg länge tycker nog jag är tjatig... likaså en del uppfödare som tycker jag är tjatig och inte delar min åsikt.

Det är ju det här med mentalitet... en hund som är stark mentalt.. måste anstränga sig så mkt mindre, eller inte alls, för att leva i vårt samhälle... som jag skrev lite kort om igår.... alla hundar måste inte vara hjältar i krig, de kan snarare vara lite påfrestande att leva med. Ofta ganska hårda, ofta med näsa i allt (typiska hunden som blir ormbiten), självständig och löser det mesta på egen hand. Dessa hundar är gärna lite svårtränade dessutom. Själv var min Sunna, min stamtik sådan, hon blev riven/skadad av vildsvin, två gånger. Svalde fiskedrag, hoppade från hög höjd och skadade sig osv. Hon skulle bara innan hon kom på inkallning... och fick man inte ligga i soffan så gjorde hon det när matt vände ryggen till.. eller jag ska erkänna.. hon låg på fronten på bilen, eller biltaket...

Men fördelen med Sunna, är att jag kan avla ganska offensivt, utan att behöva vara särkilt orolig att det ska komma in  rädslor och annat. Delvis har jag sett nästan alla mina avkommors MH, så jag vet vad jag har i "min tårta", likaså HD-mässigt, Sunna har en enormt bra HD-statistik efter sig, av alla hennes röntgade barn, barnbarn, barnbarnsbarn, barnbarnsbarnbarn, finns TVÅ HD C! Det är två barnbarn, en tik i Danmark som har en mor med HD C och en tik efter Azahara i F-kullen.

Om jag nu ska lägga grädde på dagens tårta... och börja jobba... som valpköpare, undersök varenda vrå, väg för och nackdelar, ingen hund är felfri, ingen kombination perfekt. Hunden ska du sedan leva med i många år... och alla valpar är söta, alla uppfödare talar gott för sin sak... det är helt ok att fråga uppfödaren vad det kan finnas för ev nackdelar med valpkombinationen osv.
Att försöka mentalbeskriva så många hundar av rasen det bara går... det är som jag berättat innan inget prov, utan man får gå en bana, med olika stationer, man kan sedan avläsa utefter hundens reaktioner, vilken typ av mentalitet den har, för att sedan ha ett bra underlag för att kunna genomföra en så bra kombination som möjligt.
Att en hund är "snäll, trevlig, osv" säger inget om en hunds faktiska mentalitet... jag har ju frågat förr... men Ni som har mh'at era hundar och läser bloggen, snälla lägg en kommentar, hur många upplevde att Er hund genomförde det MH ni förväntat Er och vad gjorde hunden istället?

Nej, nu väntar en en kund från Stockholm på mig... kopp kaffe och trumma igång dagen!

Kram!


Kommentarer
Millis

Achilles var mer social än jag trodde medan Andersbo Humle inte var så social som han brukar.

2012-03-14 @ 14:03:16
Gunilla

Väldigt intressant att ta del av era tankar kring avel och mentalitet. Måste erkänna att som "vanlig valpköpare" har jag inte riktigt funderat på avel. Men ert resonemang sätter igång mina tankar. Däremot vet jag vad jag tycker är viktigt hos min hund; att den är "pigg och glad", orädd, vågar ta egna initiativ och tycker att livet är kul.Men jag vill också att den ska kunna koppla av och ta det lugnt. Och visst,att den tar egna initiativ i begränsad mängd....Att den fungerar socialt och trivs tillsammans med både människor och djur. Att den är frisk och sund.

2012-03-14 @ 20:10:18
Anonym

Jag kunde mycket lite om MH, eller egentligen ingenting - visste inte vilka förväntningar jag borde ha - MEN FENIX visste och gjorde ett superbra MH!!!

2012-03-14 @ 20:13:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: