2012-11-23 ? 14:01:25

Blogga om....

Planen var att blogga om de första momenten inom MH....
 
Men så funderade jag... något som gör mig extremt förvånad, är att SKK inte har några som helst kunskapskrav på de som "får bli registrerade" uppfödare.
 
På dsg finns bara ett krav för att registrera valpar idag, känd HD-status... sedan kan de vara HD E...  därefter är det ... lite billigare att registrera om hunden är utställd med minst Good eller har MH. Så kostar ett kennelnamn ca 1500 kr (ska inte säga siffran exakt för jag har inte letat på SKK).
Alltså kan man använda i princip vilka hundar som helst i aveln. Vilket det finns de som gör, som resonerar "vi ska bara ta ngn kull eller två... det är så mysigt att ha valpar"...
 
Givetvis är det många som är seriösa och alla är vi nybörjare i början... men har man ingen uppfödare som mentor att få hjälp av, bör man åtminstone gå SKK's uppfödarutbildning. En erfaren uppfödare har många gånger mer kunskap än till och med en veterinär när det kommer till avel och uppfödning.
 
Men man måste alltid ställa sig frågan, vad tillför min tik rasen. För vem ska hon gå i avel, mig eller för rasen?
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: