2013-03-12 ? 09:35:09

Min fantastiska häst

I helgen var det tävlingspremiär för mig och Safir!
 
Det har varit en mycket speciell resa för mig och Safir.... under 2012 red jag ju honom i perioder åt Lena... jag visste inget om hans bakgrund mer än att han var tävlad... jag la ingen vikt vid det, för mig är "en tävlad häst" ingen jätteunikt.... de flesta hästar jag rider har tävlat...Jag la all fokus på att få honom få kontroll på honom, hitta rätt inställning, stoppa allt energiläckage osv. Jag upplevde aldrig några gångarter, mer än att han hade mycket tempon och egentligen obefintliga korta tempon...
Först efter att han var min, började jag ju känna på honom.... och hittade en fantastisk kapacitet.... och den var det lång väg att komma fram till. Safirs största problem är att han inte går att få stopp på, det är svårt att nå honom, hans mål att att det ska gå så fort som möjligt. Utmaningen är, att få all denna energi in i hans gångarter.
Jag jobbar på att bygga muskler, på vissa kroppsdelar saknar han muskler, andra kropps delar har han överbyggda muskler..
Han är dessutom en häst som kräver helt annan skötsel än mina andra hästar, han behöver stå på box- vila mjukt och varmt. Äta mängder av kraftfoder och tillskottsmineraler samt vitaminer.
 
Under några veckor har jag tränat inför tävling, dock medveten om att det inte är rättvist att försöka plocka fram allt ur honom... Jag satte några mål, kunna få stopp på honom, lyckas rida i arbetstempo tölt samt visa skritt. Tro mig, detta var rätt höga mål.
 
Vi red först töltuttagningen, 5,23 blev poängen, jag tyckte Safir kändes fin och kände nog att poängen var lite snål.... men men... det gav en elfte plats (26 startande).
Därefter var det dags för fyrgångsuttagningen, 4,57, tölten och traven kändes jättefin. Skritten obefintlig, galoppen var bra-men osamlad. Jag försökte alla mina knep att få till en ok skritt, men det gick inte...
Den poängen gav ju ingen finalplats...
Men jag hade bortsett från skritten, god kontroll på honom, jag nådde två mål av tre.
Helt ok nöjd med dagen, åkte vi hem innan tävlingarna var slut.
Med oss hem till Lindbacken (vi bodde på Lindbacken i helgen, jag, mamma och tjejerna, Lindbacken är mammas & Rolfs nya hus på Österlen), var Rosa, Anders, Alicia och Elias. Hannes kom också ner på besök. Vi satt och fikade, när telefonen ringde, en strykning i B-finalen och jag kom in som häst nr 10. 30 minuter till start, vi lämnade kaffekoppen, sprang ut, Rosa hämtade Safir i hagen, vi lastade och körde. 8 km till Brösarpsgården och vi hade 10 min till  godo att sadla. Turligt nog, flyttades starten med 30 minuter, så jag hann värma upp Safir.
Han gick riktigt bra, trots en incident där en häst tvärstannar mitt i finalen och sparkar Safir rakt på bogen, är han helt opåverkad och fortsätter jobba lika bra. Däremot tycker jag inte det är ok att rida en häst som den som sparkade i en final med flera hästar på banan. Hästen var sur flera gånger och gjorde fler försök att sparka.
Vi kom på delad första plats (6:a plats) på poängen 5.64 och då har man en plats i A-final.
Då vi var två stycken från B-finalen och sex som  hade plats till A-finalen, var vi åtta starter. Safir gick fantastiskt och vi red upp oss till fjärde plats, på poängen 5,73.
 
Är så nöjd med hans insats, vi har en hel del att jobba med men har spännande planer inför 2013.
 
Fick några härliga bilder från Safirs förrförförra ägare, Emelie Andersson, som rider honom barbacka på fotona.
 
och en bild med sadel ;-)
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: