2011-01-15 ? 20:53:34

Gästinlägg...

Statistikken for schæfer i Sverige fra år 2000-2008 viser en ganske betydelig forbedring af

resultaterne. Især på de meget dårlige hofter ses forbedring. Således er andelen af E hofter faldet fra

2,3 % til 0,2 %, og andelen af D-hofter er faldet fra 8,2 % til 4,5 %.

Den samlede statistik for gårdhunde i Sverige viser derimod kun ringe forbedring. Det skyldes

formodentlig, at der hele tiden kommer gårdhunde ind til røntgenundersøgelse, hvis forældre ikke

har været undersøgt. I Sverige kom de første store undersøgte årgange omkring år 2001.

Omkring 20 % af alle undersøgte gårdhunde har fra let til svær grad af HD. Det er samme resultat

på de ganske få gårdhunde, der er under søgt i Danmark og så de mange i Sverige.

Så hvad kan jeg selv gøre? Jeg kan røntgenundersøge mine avlshunde, før de kommer i avl. Jeg kan

vælge hanner til mine tæver, der er røntgnet med et godt resultat. En kendt status er uanset resultat

er bedre end ikke røntgnet. Med ikke undersøgte hunde risikerer man at parre to hunde med dårlige

hofter. De er måske selv upåvirkede af sygdommen, men det vil deres afkom andsynligvis ikke

være. Deres afkom vil få sygdommen i dobbelt dosis.

Jeg har selv med en af mine første tæver lavet en parringsaftale med en han. Før parringen blev

begge hunde heldigvis undersøgt for HD. Den ene viste sig at have E-hofter og den anden D-hofter.

Det kunne være blevet nogle forfærdeligt syge hvalpe.

Efter den erfaring har jeg fået røntgenundersøgt alle mine avlshunde. Jeg søger efter hanner til

mine tæver med mange generationer gode røntgenresultater bag sig, og det viser sig, at de hvalpe

får et langt bedre gennemsnitsresultat end ved de kuld, hvor jeg har været mindre heldig med at

finde hanner, med mange røntgnede aner i stamtavle. Jo det virker. Efterhånden har jeg i mine egne

linier op til fire generationer af røntgnede hunde. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om at det er vejen

frem mod en bedre sundhed for Dansk/svensk gårdhund.

Samtidig er jeg glad for, at der nu er kommet flere danske opdrættere, der lader deres hunde

røntgenundersøge for HD, før de får lov at få hvalpe. Det er en glædelig udvikling at se mennesker

tage deres ansvar som opdrættere alvorligt. Jeg håber at mange flere vil begynde at tage denne

opgave på sig. Vores hunde og vores hundeejere har brug for det.

Jenni / Gartnervejens kennel

Kommentarer
Lina & Cärla

Bra inlägg, Jenni!



Det finns två bra svenska talesätt som sammanfattar sambandet mellan hälsa-mentalitet-skönhet:



"En sund själ i en sund kropp" och "Skönhet kommer inifrån"



2011-01-15 @ 23:54:16
URL: http://linahallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: