2008-10-27 ? 09:26:20

Måndag

Tindra är piggare ;-) skönt och jag valde rätt behandling.
Har missat att blogga mycket de senaste dagarna... men vi hade en trevlig dag i Jönköping, mässan är ju lite stort för små barn, så alldeles lagom var det att runda av i halvlek och åka med barnen till Ikea och lämna kvar Gustav. Jag trodde det skulle vara lantbruksmässa inriktad på nöt, gris, får och fjäderfä, men inte, även "hästbonden" fick en givande dag. Barnen var iallafall jätteduktiga och sov gott hela vägen hem.
Lördagen var lång, började känna mig trött och osocial  runt 17... kasst... Var uppe tidigt, ute hos hästarna, rastade hundar, var på  Marklanda och hämtade Binkis 07.45.
Hämtade Niklas, han och Conny såg verkligen ut att ha en underbar morgon på Solvråns trapp. Vi var framme i Alvesta runt 08.30, rastade hundarna och fick varmaste mottagande på OG.
 Vi började åka ut till Kronobergshed och la spår, dit kom även SMP. Vilken lyx, fick Magnus W alldeles för mig själv (ja, Nicke fick Janne OCH Eva), alla andra var fyra i grupp. Magnus var störtförtjust i Tosse och känner henne sedan tidigare. IPO-spåret var ju nytt för oss båda, först var jag lite skeptisk till all störning, men det hade inte behövts, det här var verkligen något för Tosse! Jag tror dessutom att detta typen av spår var bra för Binkis som är så het, stoppar upp tempot ordentligt. Hon har ju alltid varit mycket noggran och hållt sig fint i kärnan, men detta drog ner hennes tempo, precis vad vi var ute efter.
Vi åkte tillbaka till OG, fikade och hämtade hundarna för att köra lydnad. Två och två var vi och jag var med Gunnel (vars man jag körde tjänstehunden med, då hade de Picasso, nu har de en ny hund, Cando). Tosse och jag har ju våra problem och nu har vi tagit första steget verkligen åt rätt riktining, detta var hennes grej, att få börja om på nytt! Magnus passade på att känna lite på henne inför framtida, nu ska det vara rätt, C-ARBETE!
Tosse och jag är grymt laddade! Omskolning på gång!
Åkte ju sedan och lördagssimmade, var på simhallen 1 minut innan Tinnas simskola började.
Åkte snabbt hem, hjälpte Hannes ställa in husvagnen i maskinhallen, åkte och fikade hos Nicke och Conny, men det har jag ju berättat... Likaså att vi var hos Emelie och Jotham, grymt kreativt att döpa om "små stekpannor" till Raclette!
Igår var jag ganska off, vi flyttade som sagt 6 hästar......
Idag ska jag besiktiga valpar och PXI, leverera PXI, imorgon valparna.

http://ogalvesta.se kan Ni se bilder från i lördags
Mia och Jonas hemsida http://bentving.se (två gårdshundar och massa islandshästar)
http://ledet.blogg.se Torfi och Sleipnirs blogg, Emelie, Jotham och Theo, två tollare och en golden.

11.28 NU LIGGER BILDERNA UPPE PÅ OG´S HEMSIDA

Anneli, en pytte sårskada, så illa kan de gå!
Jenni, nja, nu är jag nybörjare inom IPO, men man går ju spåret annorlunda, man använder näring (hungrig hund) i spåret, öppen mark och man kan välja om hunden ska markera apporter genom sättande eller läggande eller plocka apporter. Här kan man läsa mer: http://cs-hundcenter.se/IPO.htm

Eva förresten, vad roligt att  Kasper fixade blodspåret trots så kort liggtid, mina hundars blodspår måste människospåret gå ur helt om de överhuvudtaget ska titta åt blodet.

I lördags var det nästan kennelträff hos C-S hundcenter, Christel, Ambra (Saga), Azahara, Bond, Cärla och Cindras husse med Cindras "storasyster", schäfertiken Luna (Cindra var inte med) deltog. Kursen hette "ovillkorlig inkallning" och ska ha varit riktigt kanon,  nu var jag ju inte själv med, men har fått det återberättat, TUFFT MEN KANON, det stämmer va? http://cs-hundcenter.se

Blicka framåt, helgen! Gårdshundarna ställs på fredag i Växjö Tipshall, 3XGötängens, Aza, Binkis & Bond, kl 11 drar det igång.
Tosse ställs som hund 68 på lördag!

20.49
Anna, Lilja har ett hjärtfel.
Lina, ja vi lärde aldrig känna Ískristall, men han hade rolig stam, samma mamma som Jöfur.

Leo och Olsen sover som stockar, besiktningen gick utmärkt, tack Tessan för hjälpen, två barn och tre hundar hos veterinären kan annars bli ett spektakel, men Tessan var tuff och höll valpar trots sprutor.

Pxi har flyttat, hon avslutade sin sista kvart på Häringeryd med att mala sönder sin fina sele hon fått av Jenni.

For iväg till Tassar (ps Conny, de har rea på spårselar utsökt modell lite äldre än valp till Olsen, i läder). Tosse fäller mycket och guld att ha så många proffs runt sig, Ingegärd har jobbat med hundfoder i många år och naturligtvis gav hon mig ett bra tips ang problemet. Köpte en ny apportbock och en rolig liten boll, undrar vart denna omskolning ska ta vägen? Vi jobbar med grunderna nu, befästa viktiga basdelar ordentligt, med glädje vid alla tänkbara retningsmoment.

God kväll vänner..

Kommentarer
jenni

py ha sikken en weekend, hvis du får tid, så skriv lidt om hvad IPO sporet går ud på til forskel fra feks blodspor

hilsen til pxi og hendes nye familie fra hendes opdrætter

2008-10-27 @ 11:28:29
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Anneli

Äntligen lite bloggning! Vad hände med Tindra? Har inte fått kläm på det..

2008-10-27 @ 12:22:10
URL: http://brellir.blogg.se/
Lina & Cärla

Iskristall är såld nu, men ägdes av tjejen jag länkade till sist igår, hon som lånade Rosse. Du hittar bild på honom allra längst ner på referenssidan

2008-10-27 @ 13:07:18
Eva o Kasper

Ni hade verkligen fullt upp i helgen! Kul att du och Tosse hittat er grej nu. Ang liggetid på blodspåret är det vad instruktörerna rekommenderade så här i början. Första gången gick ju Kasper klart på människodoften, men när vi gjorde själva gick det bra. vet inte hur mycket regnet kan ha påverkat? Ska nog testa lite längre liggetid nästa gång, då kan man åka hem emellan och få lite jobb utfört...

Lycka till på utställningen!

2008-10-27 @ 14:34:55
URL: http://skogsstjrna.blogspot.com/
Conny

Ninni-Jag har två klubbade tjejer här hemma ;-)God natt!

2008-10-27 @ 21:00:56
URL: http://dickolsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: