2011-06-13 ? 22:36:56

Lite bitter ;-)

Jag tror jag är lite bitter efter Glimmas valpar dog, det ena är att för mig så försvann K-kullen, de kan inte ersättas, även om de inte blev registrerade, så K-Liten och K-Lillan fanns, usch och fy så jobbigt. Binkis valpar blir L!

Glimmar börjar äntligen bli sig lite lik! Svansen uppåt och bus med Hippie.

En annan sak.... med facebook, behöver man knappt gå in på uppfödares hemsidor längre, man får ju allt nytt direkt på "väggen". Men i helgen tog jag mig tid att surfa runt lite.... ock jag blir allt så besviken, det tar en timme i en hunds liv att genomföra en komplett mentalbeskrivning, det kostar ynka 350 kr, varav gårdshundsklubben går in och betalar hälften av det. Det går att gör på alla brukshundsklubbar i Sverige och ber man om att få ett MH arrangerat så ställer de flesta gärna upp, då det är en bra inkomstkälla för klubbarna.  Jag har dessutom erbjudit massor av uppfödare att ordna MH, eftersom jag är ansvarig på www.skalvesta.se
Men såååå få nappar!

Jag skulle önska en handuppräckning här på bloggen, hur många av Er som MH-beskrivit Era hundar, fick det resultat Ni trodde? Om Ni inte fick det, vad hände?
MH går på djupet, sorterar "hundens ingredinser" för att se, vad gör hunden i olika situationer.

Ett äpple faller sällan långt från trädet, en avkomma blir sällan bättre än föräldradjuren, det är alltid svårt att förstärka en hunds dåliga egenskaper, det är mycket enklare att försämra en bra hund.

Är det någon som stoppar i sig ett okänt vitt piller även om någon du pratat med lite vagt på telefon säger  "det är jättenyttigt".

Vad har vi för verktyg för att säkra upp vår avel?

HD-röntgen, tar reda på om vår hund har friska höfter för ett långt hälsosamt liv, det finns de som säger att "höftledsfel inte nedärvs", två frågor... varför finns höftledsröntgen om det inte nedärvs, varför nerärvs kroksvans, lågställdhet och långa ryggar.... om inte defekta höftleder? Röntgen har de flesta veterinärer som bedriver smådjursverksamhet.

Utställning, kostar som ett MH (om inte mer), finns på färre platser och tillfällen och talar om för oss om hunden ej rastypisk, rastypisk eller tom bedårande vacker. Där kan man få ett cert... dessvärre föds sällan... till och med aldrig, cert-hundens valpar med ett blå-gult plakat på ryggen, utan de föds vanligen vita med röda/bruna/svart eller till och med gula fläckar på ryggen (gult är kanske nästan ett cert?). Kräver dessutom att man ska kunna gå i koppel och gärna kommadot "stå", kan inte hunden "stå" bör man öka dagens redan utlagda hundralappar med ett paket Mamma Scan och en väldigt välrastad hund... dessutom ett diskret fint litet koppel....

MH, mentalbeskrivning, finns att göra i var och varannan håla i hela Sverige, man behöver inget medlemskap någonstans, förutom 350 kr, så behövs icke strypande halsband och ett vanligt koppel, fördel är också en lindrig inkallning, dock är vi i Alvesta lärt oss tekniken... "momenetet slut, fånga dansken"... och alla hundar har klarat det. Det finns enstaka hundar som tycker det är lattjo lajban på ett nytt ställe och vill undersöka.


Jag skulle inte använda en tik i avel, som skulle via ej önskvärda beteende på ett MH, jag skulle inte helle köpa en valp efter en tik som ex skulle bita "dumpen", en overall som flyger upp som överraskningsmoment, jag skulle inte köpa en hund som skulle vara aggresiv vid utomstående hantering, blir hunden skraj, så må det vara, men då skall den flytta på sig och inte svara upp, MH är inget prov, det är moment som hjälper oss att ta reda på vad vi har i kopplet och vem som kan passa för fortsatt fortplantning. En hund måste inte vara tuff, den måste kunna hanteras av nya människor, en hund får reagera, men det ska också kunna jobba med sina rädslor och arbeta sig igenom dem.

Det var kvällens ord och jag hoppas att alla nu kommenterar ang Er hund och MH! Det behöver inte vara den hunden Ni har nu.... Rosa-Dizzy? Connie-Olsen... Jenni mfl!
Kommentarer
Tina & Viggo

Mycket bra skrivet... Blir så sur ibland när jag läser hur en del uppfödare resonerar att jag ibland överväger att byta ras när jag ska ha nästa hund. Skönt att se att det finns uppfödare som tänker så sunt! (Det brukar du göra). Jag har inte MH-testat min kille... han är krypt o ska inte gå i avel samt att uppfödaren inte efterfrågat (mkt liten kennel). Hade jag läst om fånga dansken innan hade jag nog vågat... hihi. Har dock haft honom med på High Chapparral ett flertal gånger och tycker han hanterar den situationen utmärkt....

2011-06-14 @ 07:03:21
Elise

2011-06-14 @ 07:05:25
Elise

Mycket bra skrivet tycker jag! Jag har varit lite nervös i letandet efter en bra uppfödare då jag hört en del skräckhistorier men känner mig helt trygg nu när jag har kontakt med dig antingen här på bloggen eller via telefon. Tack för att du tar ett så stort ansvar och delar med dig av din kunskap. Hur går det med Binkis?

2011-06-14 @ 07:12:09
Tessan

Själv tycker jag att MH är just ett mkt bra sätt att veta vad man har i andra änden av kopplet;) Ingen av mina hundar ska användas i avel, men jag tycker ändå det är bra att veta hur de reagerar i olika situationer.

2011-06-14 @ 09:28:01
URL: http://goljahult.blogg.se/
Elisabeth

Jag är glad att jag följde ditt råd Ninni och MH-testade Fenix. Det utföll mycket bättre än vad jag förväntat mig, och att "fånga dansken" . . . då trodde jag vi hade misslyckats med hela testet! Tack Ninni för att du jobbar för att föda upp en frisk och sund ras, det är guld värt!

2011-06-14 @ 14:16:46
jenni

og for dem,som gerne vil vide hvordan en sådan mentaltest foregår, så klik ind på min hjemmeside, og se under 'mentalbeskrivelse' der er billeder og tekst om fem af gartnervejens hunde, der blev beskrevet i april 2011

der er stor forskel på hvordan selv kuldsøskende går igennem beskrivelsen, og netop derfor er det sådan et udmærket redskab når man skal vælge hane til sin tik

jeg har netop været alle de svenske mentalbeskrevne gårdhunde igennem på skk, og desværre kun fundet ganske få, forbløffende få, der er beskrevet, og kun få med rigtig gode resultater, og desværre var mange af dem i familie med mine hunde, hvorfor ??? jamen det er jo nok fordi jeg gennem en lang årrække har valgt svenske mentalbeskrevne hanner til mine tiker, og nu kommer de gode resultater hos de samme hanners svenske afkom, som jo så er tæt beslægtet med mine :-(

2011-06-14 @ 20:52:35
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Ida

Bra skrivet!

Har MH testat min Neo, o jag rek att man kolla på ett MH innan o att man inte har så stora förväntningar. Även om hunden är under "fri-kommando" så läser hunden av ens kroppsspråk, så det gäller att kunna slappna av. Hunden visar säkert sitt rätta beteende men om hunden är lite rädd kan man förstärka det lite, men i o för sig så gör den ju alltid det när samma person är med...

2011-06-14 @ 20:58:57
URL: http://idasgardshundar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: