2013-09-27 ? 12:56:05

Lånad text... men väl värd att dela!

Konsten att träna en hundägare.

Hundägare säger till mig: Hej, min hund drar i kopplet och rymmer till skogs efter rådjur om jag släpper den lös.
Jag: Ok, vad har du för ras?
Hundägaren: En en siberian husky blandat med stövare.
Jag: Ok, du har en draghund blandat med en jakthund?
Hundägaren: Ja.
Jag: Ok, vad ska dessa raser göra?
Hundägaren: Tja, hälften av hunden ska dra och den andra hälften springa i skogen efter djur.
Jag: Ja. Och vad var ditt problem?
Hundägaren: Ja, att den drar i kopplet och springer efter vilt.
Jag: Ja, det ser dessvärre ut som du har en hund som är skapt för att dra och jaga vilt.
Hundägaren: Ja det stämmer. Kan man träna bort det?
Jag: Har du några intressen?
Hundägaren: Eh, ja visst har jag det. Jag gillar att måla tavlor och se på film.
Jag: Kan du tänka dig att sluta med det?
Hundägaren: Nej, det kan jag nog inte. Men vad har detta med hundträning att göra?
Jag: Kan du tänka dig att göra något annat som motsvarar glädjen du får ut av att måla och se på film?
Hundägaren: Nja, visst kan jag göra annat men det är inte lika roligt.
Jag: Ok. Och vad kan du erbjuda en draghund som är roligare än att dra och en jakthund som är roligare än att jaga.
Hundägaren blir tyst en stund: Ja, det var ju en bra fråga. Det vet jag inte.
Jag: Inte jag heller.
Hundägaren: Kanske jag helt enkelt borde skaffa mig ett playstation istället?
Jag: Haha, ja om du inte gillar att jaga eller vara utomhus och träna är detta kanske inte rätt hund för dig.
Hundägaren: Ja, man borde kanske läsa på lite mer innan man skaffar hund. Men den är hemskt söt.
Jag: Ja, det förstår jag.
Hundägaren: Den fäller mycket hår också. Min man är galen på allt lurv överallt.
Jag: Mm, det får man räkna med.
Hundägaren: Ja, det var till och med lite i kalopsen igår.
Jag: Mm, det är inte helt ovanligt.
Hundägaren: Men vet du, jag träffade en husky i Norge när jag var 12. Den var så fin. Ända sedan dess har jag velat ha en husky.
Jag: Synd att du inte träffade på ett playstation istället 
Hundägaren skrattar: Okej, jag börjar förstå att det inte är hunden som har problem. Det är jag.
Jag: Haha, nja, problem och problem. Det du säger är mycket vanligt. Folk med vakthundar blir arga då deras hundar morrar åt främlingar. Folk med vinthundar blir arga då deras hundar kommer hem med harungar. Man vet ofta lite för lite innan man skaffar hund.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: