2008-03-06 ? 22:02:26

Litet uns om vad Rolf och jag pratar om....

Denna gången är det inte jag som ska få en massa kred för vad jag skriver, utan Rolf. Han leder våra diskussioner.... djupa!

Grunden för våra diskussioner är en bok skriven av Don Miquel Ruiz,  fyra grundstenar till ett bättre liv, utgörs av fyra överenskommelser som du gör mig dig själv, eller hur  "min vän"!

1. Var sann i ditt tal
Ergo, Låt ditt tal utmärkas av integritet, Säg bara sådant som du menar.  Undvik att använda orden för att förringa dig själv eller skvallra om andra. Använd orden med inriktning på sanning och kärlek.

2. Ta ingenting personligt
Ergo, Ingenting andra gör beror på dig. Vad andra säger och gör är en projicering av deras verklighet och deras drömmar. När du är oemottaglig för andras åsikter och handlingar drabbas du inte av onödigt lidande.

3. Ta ingenting för givet,
Ergo, Våga ställa frågor, säga vad du egentligen vill. Kommunicera med andra så tydligt  du kan för att undvika missförstånd och upprördhet. Detta enda samförstånd kan förändra ditt liv fullständigt.

4. Gör alltid ditt bästa
Ergo, Ditt bästa skiftar från ögonblick till ögonblick. Det skiftar beroende på om man är sjuk eller frisk samt andra omständigheter. Gör helt enkelt så gott du kan under alla omständigheter, så undgår du självkritik, självförakt och ånger.

Man kan ju alltid dra allting till sin spets, men man kan ha lite av ovanstående i bakhuvudet. Vi andvände iallafall oss av ovanstående i våra livsdiskussioner.... det kan vara små saker, allt från dagens hundträning tills livsavgörande val.

Vad tycker ni.... avslutar dagens blogg med, semper amemus
(är väl bara Eva som kan utantill)

ja... och min vän... vad gjorde du under konfirmationsläsningen, missade budorden?????
Kommentarer
Lina

Mycket tänkvärda ord...

2008-03-06 @ 22:25:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: