2008-10-30 ? 08:55:05

Torsdag

Lilja vaknade i morse med feber, var vaken en kort stund och somnade om, inte bra med tanke på utställningen i morgon. Vet inte hur jag ska göra, om det sker under idag och hon är pigg imorgon, för att ha med henne på utställningen är ansträngning nog utan feber!
Någon som har trolltips????

Conny, det blev Koh Tai igår.. åhhh Ni som inte varit där, det är så gott, Hot Woks mat käkar inte ens Tosse! Koh Tai, MUMS!

10.54
Lilja sover... igen... hoppas hon sover bort febern för hon är hängig, åt lite lite fil...
Bond var här, vi utställningstränade i stallet, det är  riktigt bra att träna där, mycket störning. Han är snygg, men risken är att han och Binkis, precis som sin mor, faller aningen på att de är slimmade och vältränade.

Jag fattar inte att feta gårdshundar går så bra på utställning, okej de ser ju bredare ut och mindre luftiga, men inte hundar i min smak. Jag har ju lite annorlunda hundsyn kanske, jag har ju inte gårdshundar som soffpotatisar utan vill ju nyttja deras kapacitet och min mening är att en arbetande hund (ja, iallafall en hund som får göra lite skäl för födan) är en lyckligare hund. Fast de hundar som inte provat på vad jag menar, blir ofta ganska olyckliga till en början, tills de kommer på fördelen med att ta i lite.
Binkis är ju ett praktexemplar, henne hade jag ju möjligheten att börja med vid 6 veckor och förigare hund får man leta efter.
Men jag får ju den ibland " om man nu vill träna hund, är inte gårdshund lite fel ras? Eller om du nu vill föda upp arbetande hundar, är inte gårdshunden fel ras".  Nej, inte enligt mig, hund oavsett ras, har rätt att få använda de drifter de är födda med, en hunds gener, är inte lite motion, mängder med föda, inte heller föda för att genomföra ett "uppdrag".
Känner att jag håller på att spinna iväg nu vilket jag inte alls planerat....
Vi ska ju självklart inte gå ifrån rasstandarden, det är ju en gårdshund, en robust, men robust för mig är inte tjock.....
Men vad tycker Ni?

12.40
Lilja har feber men är mycket piggare, har både ätit och busat!

18.43
Ny tid imorgon 09.30

Ang diskussionen.... när jag ställt Sunna TJOCK har hon blivit BIR och fått CK (olika tillfällen), när jag ställt henne i enligt mig normalhull, slät 1:a och tack hej...
Kommentarer
Elin

Västgötarna har samma problem, det är de grova som premieras på utställningarna. Gusten är med mig på ridturer och är slimmad, hans favoritsysselsättning är inte att äta utan att arbeta. En del har kommenterat rasen med att "brukar inte dom va tjockare?", ehm ja vad ska man säga? Folk får ha sina hundar till vad de vill, men jag tänker inte anpassa mig enbart efter utställningskriterierna, jag vill ha en hund som funkar även utanför ringen.

2008-10-30 @ 12:23:00
Challe

Heja Lilja!!!

2008-10-30 @ 12:45:46
URL: http://azahara.blogg.se/
Conny

Jag är ju en nykomling i hundvärlden, men jag tycker det som Ninni skriver låter vettigt. Klart att rasen ska vara "robust" om det är rasstandarden, men nog ska hundarna få jobba och använda de drifter de är födda med!

2008-10-30 @ 13:03:42
URL: http://dickolsen.blogg.se/
Eva o Kasper

Kasper är perfekt (ja, utom tänderna då) i både mina och domarnas ögon. Och han är då rakt inte fet eller tjock på något sätt. Har ju tyvärr inte sett Binkis eller Bond sen de var pyttesmå (nästa gång...), men om de liknar sin brorsa så borde inte exteriören vara nåt problem. Och Bardur har det ju gått bra för. Däremot såg jag en del riktigt taniga typer i Tollarp, och där förstår jag att domaren slog ned, för de var typ bara taniga, utan muskler alls. Och en gårdis ska ju vara rätt muskulös över bringan, eller hur - utan att vara tjock! Som alltid ska det väl vara måtta åt båda hållen... Men hellre åt det lite slanka än åt det för feta, det kan jag hålla med om.

2008-10-30 @ 14:14:51
URL: http://skogsstjrna.blogspot.com/
Niklas

Det vore väl högst besynnerligt om en otränad fet hund får högre poäng än en vältränad smärt!

2008-10-30 @ 16:52:20
Lina & Cärla

Ninni, skriver under på allt du säger och håller fullständigt med Niklas i hans kommentar. En snygg hund, oavsett ras, är välkroppad med vältränade muskler! Det bevisar även att den exteriör de har håller att arbeta med. Och att arbeta med sin hund borde vara lika självklart som att ge den mat!



I mina ögon är du inne på helt rätt väg!

2008-10-30 @ 17:36:05
URL: http://linahallberg.blogg.se/
jenni

Det med femde er desværre et udbredt problem i alle racer, og det kan være svært at skelne mellem fedme og en god bred gårdhund. De gårdhunde der har den meget eftertragtede lange og dybe brystkasse ser faktisk ofte fede ud uden at være det. Man skal helt hen og mærke på hunden om den er fed eller bred, men selvfølgelig skal man ikke fede sin hund for at få den til at se bred ud

held og lykke til jer der skal udstille i morgen

2008-10-30 @ 17:44:53
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Conny

Ny tid när ni ska träffas, eller när det hela börjar?

2008-10-30 @ 19:25:05
Lina & Cärla

Jag skall kanske inte lägga mig i diskussionen eftersom jag inte har full koll på rasstandarden och än så länge är total novis på gårdshund. Jag går mer på vad som tilltalar mig, både exteriört & egenskapsmässigt.



Jag tilltalas av lättare hundar som också rör sig med lätthet. Tycker tex att jaktlabbar är urfina medans vanlig labbe i mina ögon är tunga klumpedunser.



För mig är det mil mellan en fet/tjock hund och en hund med utvecklad bröstkorg. En hund i hälsosamt hull känner man med LÄTTHET revbenen på men däremot skall de inte synas! För att bedöma hull måste man ta i hunden och då kan det inte vara svårt att avgöra om omfånget beror på en fin bröstkorg eller övervikt...???



Jag kommer att ställa ut Cärla fram emot våren. Det skall bli spännande att få henne bedömd. I mina ögon är hon vacker, oavsett vad en domare säger. Men tyvärr är min erfarenhet från petiterna att många domare låter eget tycke och smak vägleda dem mer än själva rasstandarden. Om det är så illa att prioriterar feta hundar framför slanka vältränade blir jag bedrövad. En lycklig hund är i god kondition, det är min fulla övertygelse. En hund i god kondition ger ofta ett slankt och atletiskt intryck, oavsett ras.



Hoppas ingen blir arg över mina rader. Det är inte meningen. Jag är som sagt helt novis på vad rasstandarden säger utan utgår från eget tycke och smak.



2008-10-30 @ 19:29:08
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Challe

Är precis som Lina novis vad det gäller gårdshundar. Kan ju bara hoppas att det går bra för Aza i morgon. Hon är i mina ögon en fin och välväxt gårdshundstik. Vi får hoppas att domarna tycker detsamma.

2008-10-30 @ 20:14:45
URL: http://azahara.blogg.se/
Emma

Koh Tai är bra grejer!

2008-10-30 @ 21:41:05
URL: http://naeturfrost.blogg.se/
Eva o Kasper

Lina, håller helt med om labbarna, det är jaktlabben som regerar. Och det är ju f.ö. samma på goldensidan.

Håller med om vad du säger om dsg oxå, för den delen. Har ju bara sett två utställningar, men särskilt den i Tollarp hade en mycket spretande flora av hundar i alla former. Lycka till imorgon, allihop!

2008-10-30 @ 22:27:12
URL: http://skogsstjrna.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: