2008-09-12 ? 17:28:12

Gästblogg

Jag bad Elin gästblogga om sin häst, Pjakkurs sjukdom:

Tänkte berätta lite kort om sjukdomen. Det är som sagt en ämnesomsättningsrubbning, bl a orsakas detta av att cellerna inte är känsliga för insulin vilket gör att de inte kan ta upp glukos. Om jag har förstått det hela rätt, så hade han haft diabetes om han hade varit människa, hästar kan dock inte ha diagnosen diabetes. Förklarar man detta syndromet på ett enkelt sätt så har han en långsammare förbränning än vad som är normalt, vilket gör att han har svårt att gå ner i vikt. Han får också högt blodsocker vilket gör honom seg och slö, vilket han är ibland.

Helsingborgs foderrådgivare skulle kontakta mig så skulle vi se över hans foderstat. Han ska ha tillräckligt med energi för att kunna sätta muskler, ingen svältkost alltså! Ev ska jag börja ge ett hormonpreparat som stimulerar hipofysen vilket kommer sätta fart på de glukosintoleranta cellerna. Preparatet är rätt dyrt, 1800 kr för 100 tabletter. Jag skulle förmodligen inte ge det på livstid, utan en period på 3-6 mån. Då ger man en tablett om dan så ni kan ju själva räkna ut vad den räkningen hamnar på...

Denna diagnosen har fått mig att tänka till lite, hur många andra hästar är det som går omkring med ämnesomsättningsrubbningar med en ovetande ägare? Hade inte Sophie rekommenderat mig att ta blodprov hade jag aldrig fått reda på detta. Nu efteråt känns det rätt skönt, jag vet ialla fall att det inte är mitt fel att han är så fet, och det finns hopp om att han ska kunna bli smal igen.

De som har en tjock häst som inte går ner trots bantning rekommenderar jag att ta ett enkelt blodprov alt åka ner direkt till Helsingborg för en utredning. Jag tror dock att man måste ta ett blodprov innan som visar onormala värden för att det ska gå på försäkringen, det gjorde jag och det var inte alls dyrt (då stod han där en natt och de tog prover en gång i timman, plus att de kollade lungorna med endoskopi), helt värt pengarna och resan ner!

Att svälta en häst till smalare omfång är helt fel väg att gå. Hästen har ingen gallblåsa och magsaft rinner hela tiden ut i magsäcken. Finns det då ingen mat att ta hand om där får de magsår, vill man ha det på sitt samvete? En häst ska aldrig stå utan stråfoder i mer än 4 timmar i sträck, att ställa en häst inne nattetid på spånbädd är alltså helt galet! Hästen ska ha tillräckligt med käk (grovfoder i första hand!) för att kunna sätta muskler, med det inte sagt att man ska släppa hästen på stort bete, lagom är bäst! Så bra med motion och reducerad kost är receptet. Och tålamod, för det tar tiiid att banta en häst.

Om någon har frågor får ni hemskt gärna höra av er, skicka ett mail eller lämna en kommentar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: