2008-09-22 ? 09:17:48

Måndag

Äntligen måndag!
Igår kväll bjöd vi Charlotte, Kjelle & Lisa på gåsfilé och duvbröst, jag tror jag fick till ganska god mat, trots att jag aldrig lagat gås eller duva innan. Gjorde min äppelkaka, helt fettfri, den kan jag bjuda mamma på!

Såg Ni surhålet i Hannes blogg, Hannes kom hem ""kolla bilden på PXI, hon hittade värsta surhålet... det luktade verkligen skit... och alla hundarn älskade att rulla sig i hålet"... alltså jag trodde att tre lampor i instrumentbrädan hade väckt Hannes.... handlingar och konsekvens.... låta hundarna rulla sig i surhål, innebär att man sedan badar dem, jobbigt blev det...

Emelie fick låna Freyja igår, hon, mamma och Rolf kom ridandes hit och Emelie sken som en sol! Hon var f
islandshästrälst! Hon tyckte Freyja var helst fantastisk! Det såg dessutom väldigt snyggt ut när de red, Freyja rörde sig med stora flotta rörelser.

Nä, undrar om man skulle ut och lägga spår...  eller inte.... med närmare eftertanke...

Förresten, är det ngn som vet vad trädet/busken heter som ser ut som syren och blommar nu på hösten?

12.23
Är Pxi dumdristig eller modig? Var och och rastade och gick ner till lilla stallet för att ge kattmamman mat.. För att skydda kattungarna är de på höloftet, dit upp är en stege. Är högst uppe och klappar kattungarna, vänder mig om, då står Sunna tre steg upp och Pxi, hela vägen upp. Sätter snabbt ner kattungen för att gå bort till Pxi och ta henne för att bära ner henne från stegen, då tar hon sats och dyker ner från stegen, ett riktigt katthopp, bums ner i betong golvet, kikar upp hårt var det matte, ruskar sig och börjar leka med Tosse. Nu är det väl inte jättehögt, 2 meter någonting, men iallafall!

Conny, stackars Olsen undrar varför du inte bloggar honom! Ja, gurka med äggkaviar på!

Dannie, ja han är igång, inte dåligt! Frågade om han inte kunde putsa fönstren när han var igång, nej, det var tydligen en del av isoleringen (smutsen). Förresten så tror inte jag på att bilen var grön, det får du allt bevisa!

20.17 SOVER, SOVA ÄR FÖR VEKLINGAR! BLOGGAR SNART!

20.36
Är just hemkommen från en ridtur, tänk att ha förmånen att få rida en så underbar häst som Freyja, hon ger sådan glädje. Tosse var med, vi hade Hannes bil och hon fick åka i baksätet, tittade på mig, "jag, sitta där?"... Tosse är så go, hon följde mig så fint, gick fot jämte Freyja när vi mötte andra hundar, dirigerar henne enkelt sitt, ligg, stanna när hon är framför mig, när vi ska korsa en trafikerad väg osv. Ikväll red vi på (ja eller gick, för mamma och Rolf går alltid när det är mkt trafik (mitt motto är snarare att hålla hastighetsgränsen), klockan var steax efter 17 och mycket bilar, Tosse gick fot så fint och när bilen kört förbi fick hon gå fritt, men lärde sig snabbt att så fort hon hörde en bil stannade hon själv och gick fot.
Ikväll är jag så lycklig över mina underbara djur!

Tinna har varit på gympa, Hannes bleknade lite när jag sa att jag skulle rida och han fick ta på båda barnen för jag skulle rida... men han lyckades (han läser aldrig bloggen ;-)

Challe, haha höjdrädd, nej nej, arbetsrädd!

Nu ska jag bubbla! Och kära bloggen får klara sig utan mig idag!
Har förresten lyckats fylla inkorgen idag, på mobilen, vid 188 sms började den må lite dåligt, så det var bara att börja radera! Bara trevliga sms, som tur var!





Hösthälsning från Achilles
Kommentarer
Lina & Cärla

FISlandsäst...? hihi...! Antar att du liksom jag ibland snubblar över tagenterna och får med en bokstav för mycket!

2008-09-22 @ 09:29:24
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Lina igen...

Ser att inte jag heller kan stava! Blev visst "säst" istället för "häst"! FISLANDSÄST! Undrar du de ser ut?

2008-09-22 @ 09:31:27
jenni

sommerfuglebusk ?

2008-09-22 @ 10:35:51
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Millis

Busken heter höstsyrén eller hortensia. Visst var svampskörden fin!!!?

2008-09-22 @ 10:55:01
Cornelia

Hej Millis! Inte bara svampskörden, Chilli också! Förresten, var det där kantareller? ;-)

Trevligt att träffas!

2008-09-22 @ 11:24:04
URL: http://dickolsen.blogg.se/
Millis

Det är trattkantareller. Vi var ute en timme i lördags seneftermiddag och hittade dem. Chilli hjälpte inte till så mkt, men hade kul i skogen. Hade inte han sprungit till ett dike hade vi inte hittat så många.

2008-09-22 @ 11:32:41
Eva o Kasper

Jenni har nog rätt, på svenska: syrenbuddleja eller fjärilsbuske, Buddleja davidii - blommar i juli-augusti och ibland ända in i september.

2008-09-22 @ 12:52:35
URL: http://skogsstjrna.blogspot.com/
Lina & Cärla

Men det är ju det jag säger: det måste finnas en katt någonstans i stamtavlan!

2008-09-22 @ 13:11:49
jenni

du må nok se at få lært pxi at gå NED ad stiger også :) før det ender galt

2008-09-22 @ 13:27:26
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
jenni

vi må se et billede af den busk med syrenblomster

2008-09-22 @ 16:42:46
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Challe

Det var supergod mat!!! Skulle vilja ha receptet på äppelkakan, lägg ut den på bloggen!

2008-09-22 @ 19:26:18
URL: http://azahara.blogg.se/
Lina & Cärla

När du beskriver din ridtur tillsammans med din underbara Tosse är ser jag min gamla Scottis framför mig. Tror du att en liten gårdshund kan bli så lydig att hon han hänga med lös på trafikerad väg??? Snälla, säg Jaaaaaa!

2008-09-22 @ 21:33:11
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Eva o Kasper

Lina, jag tänkte likadant när jag läste om Tosse och henens fina trafikbeteende. Inte för att jag rider med Kasper, men väl cyklar och går... Bara tanken på honom lös vid trafikerad väg får mig att må illa... ;) Tosse verkar vara en kanonhund!

2008-09-22 @ 22:10:00
URL: http://skogsstjrna.blogspot.com/
Lina & Cärla

Precis som Ninni beskriver Tosse, precis så uppförde sig Scottis! Sprang lös strax framför, kom bil stannade hon själv och gick fot vid hästens sida. Jag kunde dirigera henne att stanna, komma, lägga sig ner...allt från hästryggen. Det gav henne en enorm frihet. Jag önskar att jag kan ge Cärla samma frihet, beror både på henne och mig!

2008-09-22 @ 22:20:16
URL: http://linahallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: