2009-08-25 ? 10:46:18

25 augusti

10.18
Så nu är Tinna 6 år på riktigt!
Efter mycket letande hittade vi "den perfekta" skolväskan...  Hello Kitty, jag ska blogga en bild på den... Jag är inte mycket för att köpa saker till mina barn som de inte önskar sig/är med och väljer... Jag tror på att de växer och stärker sig själva av att vara delaktiga i beslut... och visst kan det bli lite komplicerat ibland, men då får man vara pedagogisk istället, inte för att det heller är min starka sida alla gånger, tyvärr... pappa Hannes har mycket mer tålamod. En grej är ju kläder, jag köper mycket sällan kläder till Tinna som hon inte provat och valt. Om jag gör det blir tyvärr ofta effekten att kläderna inte blir så populära, delvis för att hon vet väldigt väl vilka kläder hon trivs i, plus hur de sitter. De får inte vara trånga och absolut inte för stora så hon hela tiden måste dra upp byxor eller vad det nu kan vara.... Är man 6 år, är det inte enkelt alla gånger att anpassa kläder efter väder, då gäller det att ha tålamod och ibland kanske "mötas" lite på mitten... som att köra leggings/strumpbyxor under shorts... Nyckeln till klädval är ofta att välja kläder dagen innan, på morgonen är hon alldeles för trött och att tvinga på henne ett plagg är bara tråkigt.
Jag tycker det är förskräckligt att se som man gör ibland, föräldrar som bråkar med sina barn, ex i affärer osv, vissa föräldrar har verkligen inte kontroll på sitt humör, säger fula ord till sina barn, river och sliter i dem. Man hade ju önskat att man var den perfekta mamman, men de är nog få, som har en ängels tålamod, påhittiga, smarta osv... Men vissa människor verkar ju kunna säga vad som helst till sina barn och verkligen "trycka ner dem i skorna", använda "sin föräldramakt", skrämseltaktik/hot osv...

Då är det bättre att köra hundträningstaktiken, det kan ju låta lite illa... men vi vill ju fostra våra barn... och vår hund... hunden är ju egentligen enklare eftersom där vet vi att rak kommunikation är det enda som fungerar, rak, positiv, belönande, glädje...
Nu sätter vi ju inte våra barn i bur... men jag tror man som förälder ska lite i åtanke, man är nog, iallafall jag, ibland när man är trött och gör flera saker samtidigt, lite o-rak mot sitt barn....
Äsch, jag är nog mest ute och seglar just nu.... mest för att jag suttit och irriterat mig på andra föräldrar hantera och bemöta sina barn....
Jag är absolut inte den perfekta mamman, man får helt enkelt göra sitt bästa... Men hur eller hur, så tycker jag väldigt illa om vissa saker man ser ibland... barn har man för att älska och njuta av livet tillsammans med, inte för att ha någon att utöva sin makt på...

Dessa ord... kan man läsa om och om igen..

*ETT BARN SOM KRITISERAS LÄR SIG ATT FÖRDÖMA

*ETT BARN SOM FÅR STRYK LÄR SIG ATT SLÅSS

*ETT BARN SOM HÅNAS LÄR SIG BLYGHET

*ETT BARN SOM UTSÄTTS FÖR IRONI FÅR DÅLIGT SAMVETE

*ETT BARN SOM UPPMUNTRAS LÄR SIG FÖRTROENDE

*ETT BARN SOM MÖTS MED TOLERANS LÄR SIG TÅLAMOD

*ETT BARN SOM FÅR BERÖM LÄR SIG UPPSKATTA

*ETT BARN SOM FÅR UPPLEVA RENT SPEL LÄR SIG RÄTTVISA

*ETT BARN SOM KÄNNER VÄNSKAP LÄR SIG VÄNLIGHET

*ETT BARN SOM FÅR UPPLEVA TRYGGHET LÄR SIG TILLTRO

*ETT BARN SOM BLIR OMTYCKT OCH KRAMAT LÄR SIG KÄNNA KÄRLEK

Kommentarer
Eva o Kasper

Nu är det ju längesen, men vi körde också klädval dagen innan. Fungerade för det allra mesta. ;)

2009-08-25 @ 13:56:18
URL: http://skogsstjrna.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: