2009-02-01 ? 10:15:13

1/2

Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening....

20.00
Maten blev såååå god, barnen välte glas, hundarna tiggde under Liljas stol... tja, kalas liksom. Tinna var så duktig i väntan på tårtan att hon dukade av hela bordet själv och dukade sedan fram tårtan...
Mamma har haft krim-jour hela helgen, så hon jobbade...

Var ju sugen på att åka på en liten tripp nästa helg, men så slog det mig, hur sjutton löser jag hundvakt, det måste jag verkligen tänka på.. Sunna kan jag ju i princip lämna varsom, men Tosse måste vara  hos någon hon känner...

15.56
Om en halvtimme har vi bjudit Rolf på mat, men jag missbedömde tiden och köttet visar nu 7 grader.. vi snackar bambi-rumpa... hmm... ja ja... det kommer få ta den tid det tar.
Huset är iallafall nystädat, golven torkade och jag har gått en promenad med min nya Pledge, Pledge med bivax...  me like.
Hannes och Tinna ha råkt skridskor på stortorget, de har även åkt skridskor i Öjaby... så tog de en sväng till Hanslöv och åkte stora backen upp och ner... nja, eller plogat som Hannes sa.. Tinna är helt slut!

Nu hejjar vi på Anne som ska på sin första simskolelektion!  I torsdags tog Tinna sitt andra simmärke, Baddaren Gul!

12.12
Hundar, hundar... Ja vad ska man säga om sina hundar... alla har ju sina problem och var och en ställer och väljer vilka krav man vill ha på sin hund...
Min Sunna, har fått knäck i öronen, hon är gång på gång olydig och tre krävs både tre och fyra inkallningar för att hon ska komma, alternativt att hon står kvar och bara tittar på mig och kommer inte alls... Desto mer jag har tränat Tosse, desto friare tyglar har jag gett Sunna och mindre fokus... man har ju inte ögon i nacken...
När jag undervisar i ridning och får en ny elev, börjar jag vanligen att se till att hästen har fungerande "gas" och "broms", jag menar, vem sätter sig i en bil utan bromsar.... och köra en bil som inte går att gasa är inte heller skoj...  En häst arbetar jag med "behag" "obehag", en förhållning ger ett visst "obehag i munnen", så fort hästen lyder kommer behaget direkt tillbaka genom eftergift, målet är så minimala hjälper som möjligt, så lite obehag som möjligt... Likadant i drivningen, kunna ge en så liten drivning som möjligt och få en snabb reaktion och gas framåt, men samtidigt inte okej att hästen tar till flykten utan fram ordentligt i skritt.
Många har problem med att korrigera och kontrollera sin häst, hästarna tar inte hjälpen, tar bettet, sticker, är lata (lat genom att vara slö eller använda det som ligger dem närmst, flykten)... Skritt används ofta väldigt lite i  träningen, för det är ju tölten/traven eller vad nu problemet är, som ryttaren vanligen vill ha hjälp men, men ofta så fungerar inte ens hjälperna i skritt (ytterst ovanligt att man kan köra i 110 km i timmer från början), då kommer de ju inte heller fungera i ökade tempon/gångarter.
Skarpare bett (stång mm) tycker många är bra, ja visst för mycket duktiga ryttare med mycket vältränade hästar, jättebra, hästar där det redan behövs minimala hjälper, men att sätta ett skarpare bett för att få stopp på sin häst, är inget alternativ... då är det back to basic som gäller...
När jag fick Tosse, trodde jag att jag skulle kunna fortsätta "köra henne i 110", där hon var..... men desto mer vi körde, desto mindre fungerade det... så vi började ju om, i 5 km i timmen... Körde inkallning på 2 meters avstånd, med lek, boll, godis, spårade 10 meter (basic för henne var ju 1000 meter), fotgående var  två steg-belöning... och vart efter funkar det.... avstånden blir längre, spåret blir längre,  fotgående är nu kanske 5-6 steg... det är ju naturligtvis skoj...
Men... problemet SUNNA! Jag vill inte ha en hund på promenad som går 2 meter framför mig och bara ställer sig och tittar på mig när jag ropar, jag är ju ansvarig för min hund och ska måste ju enkelt kunna vardagskorrigera henne... Så senaste veckan har lösningen hetat koppel... och inte bara det, FLEXIKOPPEL! Jag har haft ett gammalt flexi liggande, Tinna gillar det, hon tycker det är roligt att hålla i det... handtaget osv, annars så tycker jag flexi är pecka.... Men det har en fördel, när jag går med vagnen och Sunna i koppel, så trasslar det inte in sig och det är enklare att reglera så man inte kör på henne om hon stannar till, Sunna är ju tämligen trevlig i koppel, hon får inte dra, hon går ut i kopplets fulla längd, kan stanna till och nosa utan att bli påkörd av barnvagnen... jättebra, skulle hon plötsligt börja dra eller ngt så får hon gå i kortast tänkbara längd jämte mig, vilket hon vet...
Men problemet är ju inte löst,,,  jag måste hitta en bra lösning för att få "teamkänsla" mellan henne och mig, frihet under ansvar... back to basic... vad vill jag få ut av henne... f*n... jag vet inte...

10.11
Bra dag, tror jag...  förutom att vi började dagen med stopp i tvättmaskinen, körde en blekningstvätt igår  och maskinen stannade tydligen ganska omgående, tvätten blev extremt vit efter ha legat hela natten i blekning... problemet var tämligen billig, en 50-öring som STOPPADE!

Charlotte, jag är rädd om min fodervärd...

Men Challe, det Stjarni var på ridbana var typ en tjugondel av Sara när hon är slö....
Kommentarer
Conny

God morgon på er, andra sidan.....;-)

2009-02-01 @ 10:21:37
URL: http://dickolsen.blogg.se/
Challe

Ha, jag är tålig...

2009-02-01 @ 10:39:25
URL: http://azahara.blogg.se/
Challe

Flexikoppel, fyyyyyy

2009-02-01 @ 20:57:02
URL: http://azahara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: