2009-02-19 ? 08:25:29

19/2

19.43
Challe hälsade eftersom hon inte hann blogga, de var på väg till sin stuga...

Jag är ju inte bara uppfödare utan även "valpköpare", eller vad jag nu är till Tosse. Iallafall så ringde Tosses uppfödare mig igår, hon har bokat en husvagnsplats åt mig på SSM, omtänksamt!
Tar man med sig familjen på SSM, big no no! Jag är ju inte särskilt sugen på att åka ensam med husvagn, Keit vill ju följa med, men det är ju som att ha med sig en morfar, kanske finns det några glada från klubben som vill hänga på, lösningen på att få upp förtält osv har man ju sedan många år... SSM, kör dit, ta på dig bikini, ställ dig i solen, låt det se ut som om du funderar så vips är det snart minst 10 karlar på plats och stödbenen är nere och förtältet uppe... Allt jag kan har jag lärt av mig mor ;-)

16.14
En hälsning från Challe och Aza, operationen har gått bra, nu gäller det att rasta henne i sele i en vecka, mjuk mat (falukorv :-) och bara lugna promenader i två till tre dagar. Men hennes tonsiller var i mycket dåligt skick och veterinären trodde att de varit så under en lång tid.
Challe verkade så nöjd att problemet var hittat, förklarligt att hon ätit dåligt.

14.59
Intressant, nu har vi en diskussion!
Malin, jag håller med dig. Men hur vet jag vad jag har i kopplet? Hur tar jag reda på det? MH är ju en bra början, men det är bara början.
Meriter är inget man avlar på, men de är ett bevis på att hunden kan prestera och desto högre upp i klasserna, desto mer har hunden bevisat. Därför använder man (mer i schäfervärlden) hanar i elitklass/ipo3 osv. Hos gårdshundarna är det inte samma sak.

Många, eller alla skriver ju att deras hundar har utsökt mentalitet och alla vill väl köpa en valp efter föräldrar med utsökt mentalitet, eller? Är bra mentalitet en lugn hund, en lättränad hund, en hund med rejäl motor och arbetslust?

08.23
Ha Conny och Eva, om det hade varit så roligt iallafall!

Jo, det gick fint igår, Uffe var så fin och Sunna skötte sig perfekt, Uffes husse och matte bjöd på så fint fika, jättetrevligt. Försökte få med mig Gustav som ressällskap, men han hade inte tid!

Schäfertidningen kom igår, mycket intressant läsning, bla ang avelstikar, hur man egentligen avgör vilka tikar som lämpar sig som avelstikar. Att det generellt är alldeles för låga krav på de tikar som går i avel bara för att producera valpar. I schäfervärlden tikar med ett MH och godkändt resultat HD/ED . I gårdshundsvärlden är ju kraven ännu lägre! Där behövs egentligen vare sig merit eller röntgen för att få registrera valpar (iallafall i Sverige, Danmark har ju stramat åt lite mer).
Vi har ju egentligen alldeles för lite att gå på när vi avlar gårdshundar, för lite information om hundarnas mentalitet och bakgrund. Anledningen till det är ju mer än en, delvis att det är en sällskapshund och många som köper en gårdshund har inte avsikten att ha mer än sällskap och uppfödarna har ofta inte kunskap eller erfaranhet av annat än sällskapshundar, känner inte till hundarnas olika drifter.
Vår rasklubb börjar ju tala för prioritering av hälsa och mentalitet, prioritera ner exteriören, men nästa jobb är att få med uppfödarna.
Med den lilla andel (även om andelen ökar) MH-testade hundar så är det svårt att egentligen lägga gårdshundens mentalitet i rätt fack och få kunskap om vad som behöver förstärkas och vad har vi för styrka i våra hundar. Men sedan är det ju även så att lika många uppfödare det finns i Sverige, lika många avelsmål finns det.

Men men... summan av det hela, är ju att kritisk bedömma sin avel, bara för att ens tik uppfyller minimi-kraven (oavsett ras), så ska man ställa sig frågan, är min hund ett avelsdjur? Vad är mitt mål med aveln, vet jag vad jag har i kopplet så jag kan komplettera med rätt hane?

Hur vet jag vad jag har i kopplet? Hur får jag ut informationen till mina blivande valpköpare, att tiken jag har i kopplet är ett väl lämpat avelsdjur....

kommentera och så spinner vi vidare!

10.43
Utmaning från Lina och Eva

1. Vad heter du? Ingrid
2. Ett ord på fyra bokstäver: illa
3. Flicknamn: Ida
4. Pojknamn: Isak
5. Yrke: Ingenjör
6. Färg: Ivory
7. Klädesplagg: Inneskor
8. Mat: Isglass
9. Sak i badrummet: Imma :-)
10. Plats/stad: Island
11. En orsak att vara sen: Islandshästarna
12. Något man skriker: Inte
13. Film: Isprinsessan
14. Något man dricker: Isvatten
15. Band:  Iron Maiden
16. Djur: Igelkott
17. Gatunamn: Idungatan
18. Bil: Isuzu
19. Sång: Imse Vimse spindel
20. Aktivitet med mer än en deltagare: Innebandy
Kommentarer
Millis

Klart man ska prioritera hälsa och mentalitet framför exteriör!!!

2009-02-19 @ 10:25:50
Eva o Kasper

Det föredrag som hölls i Tollarp i somras var definitivt ett steg i rätt riktning. Man önskar att alla uppfödare fått ta del av det.

2009-02-19 @ 12:11:51
URL: http://skogsstjrna.blogspot.com/
Malin

Japp den svåra vågskålen i avelsarbetet. Läste också schäfertidningen igår. Man måste kritisk bedömma sin egen tik- absolut! att också ha som dom flesta som avlar på sina djur en djup kännedom om sitt avelsdjurs stam, egenskaper, mentalitet, hälsa och så vidare, vilken kombination blir bäst. Vad har jag i snöret? att inte glömma valparna nedärver ändå inte föräldrarnas meriter, en bra förare kan ta upp en sämre hund medans en dålig förare kan göra pannkaka av en superhund.

2009-02-19 @ 13:05:50
Niklas

Jag tänker att det är en typisk fråga där man ställer "Etik/moral mot ekonomi"!

Det finns seriösa uppfödare och det finns dom som bara vill tjäna pengar på det. Det finns naturligtvis även seriösa som tjänar pengar men.....

Jag tror man kan få bort det lika lite som sommarkatter! Vad man kan göra är att försöka få ut informationen till så många som möjligt och självklart försöka påverka rasklubben. Kanske t.o.m starta en egen klubb med uppfödare som testar sina valpar!

2009-02-19 @ 14:51:09
Niklas

Det är också lite synd om all hundägare som inte fått en lika bra hund som jag! ;-)

2009-02-19 @ 14:52:12
Ninni

Niklas, du får visa lite medlidande!

2009-02-19 @ 15:45:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: