2009-02-03 ? 08:34:15

3/2

22.01
Är glad över den lilla konskvens jag lyckades åstadkomma här hemma, nattningen i egna sänger och egna rum... nu är det mycket enklare kvällar.
Hannes kom och gick ikväll, var nöjd över sin utekväll med "flickorna på jobbet", hann knappt sätta sig förrän telefonen ringde, det var Sven, grannen, tämligen stressad, en påkörd älg vid hans infart (tillhör vårt jaktlag), Sven brukar vara lugn, så jag hoppas verkligen att det inte är allvarliga personskador... Sven bor mellan Marklanda och Härensås..... så återigen Gemlavägen...
Så från trevlig restaurang till att tillbringa halva natten med armarna i en älgbuk, flå och ta hand om allt som hör till...

19.23
Vilken myskväll det blev, lilla Tinna är en riktig gourmet! Hannes är som sagt iväg med jobbet. Barnen avslutade kvällen med ett bad och bus, så somnade de på två röda sekunder..
Känns skönt, hästar och hundar klara för dagen, barnen sover, gubben roar sig på annat håll, nice!

15.49
He he, igår när jag började diskutera med mitt försäkringsbolag, fanns inga rabatter att ge, jag hade redan lägsta tänkbara premie... fine sa jag, antingen fixar Ni lägre premie, eller så byter jag bolag...
Tro det eller ej, fick ner gårdshundarna med flera hundra per hund och Tosse till hälften! Det satt kanoners! Allt går...

Efter dagis åkte vi till Ica Norremark och handlade massa smågott till ikväll, Tinna valde sill och räkor, Lilja och jag grillat.. och en massa goda tillbehör till det!
Vi träffade även Henrietta, hennes tik är parad med en hane som jag är förtjust i, Omar Vom Haus Valkenplatz, spännande!
Imorgon ska Tosse och jag iallafall träna... eller torrsimma... "sträck, vinkla, ut och ihop"....


14.53
Ibland läsr man något bra och vill gärna att fler i ens omgivning ska läsa det, därför frågade jag Lina som äger Götängens Cärla Midsommarflicka om jag fick kopiera hennes blogginlägg hon publicerat idag. Tack snälla Lina!

"Jag har lite funderingar...

Det är så roligt att kika runt bland alla hundbloggar och läsa om olika hundar och deras Mattar & Hussar. Det jag slås av är hur olika syn vi alla har på vad lydnad är och hur olika vi ser på vad som är viktigt och mindre viktigt. Egentligen finns det ju inga rätt eller fel. Det som känns viktigt för den ena, kan vara oväsentligt  för den andra...och tvärt om! Huvudsaken är att familjen och hunden mår bra.

För mig kommer kontakt & vardagslydnad alltid att vara det viktigaste.

Vardagslydnad, vad är då det?
För mig är det att hunden uppför sig väl, lyssnar och fungerar i vår vardag, i alla olika miljöer.  Den skall kunna följa med överallt, gå fint i koppel utan att dra, ignorera förbipasserande hundar och människor, sitta kvar i bilen när dörren öppnas...listan kan göras lång. Den enda lydnad som VIKTIG i vardagslydnaden är  att gå fint i koppel och att inkallningen är befäst; att den fungerar i alla situationer oavsett vad som händer runt mig och hunden. Inkallningen ger både mig och hunden frihet att ha kul tillsammans.

Kontakt då?
Hunden skall vilja vara hos mig, känna sig trygg och glad i min närhet. Den skall söka ögonkontakt och vilja göra rätt så att Matte blir glad, gärna tokroligt busglad! Kontakt bygger man bara genom att göra roliga saker tillsammans med sin hund, men även att koppla av tillsammans i soffan eller kanske sova i sängen.

Lydnad, när blir det viktigt?
För mig som köpt Cärla för att vara med som ridhund kommer det finnas många lydnadskommando som blir viktiga i vår vardag; Kom/hit, fritt följ, sitt, ligg/plats, stå, stanna, ställande under inkallning, hoppa, gå vid sidan, framför och bakom. Lär vi oss dessa kommando så att de är klockrena så kommer hon kunna springa med hästen överallt och jag behöver aldrig vara rädd att något skall hända.

När är valpen/unghunden mogen för lydnad med krav?
När valpen är under sex månader är det min åsikt att man inte skall träna mer än det som jag kallar vardagslydnad, alltså att fungera med  familjen och i alla miljöer. Det är inte det att valparna är "dumma" innan dess, många valpar lär sig glatt många kommandon. Men risken är att man lockas att fortsätta, ställa lite mer krav och rätt som det är upplever valpen/unghunden träningen som
FÖR kravfylld. och olustig. Ofta kommer detta samtidigt som trotsåldern och det blir bakslag och Matte/Husse & unghund hamnar i konfikt. Hunden visar att den behöver "semester", men Matte/Husse ser inte signalerna utan tragglar vidare och rätt som det är är hundens motivation som bortblåst. Den tar tid att få tillbaka, lovar!

Hur länge tränar vi och när?
Cärla och jag har precis påbörjat vår lydnadsträning. Hon är så underbar för det är HON som kommer till mig och förslår att vi skall köra lite träning. Jag hämtar då ett antal små, små godisar (aldrig större än en ärta) och det är de som avgör hur lång träningspasset blir. Genom att jag begränsar träningen till antal godisar lockas jag aldrig träna för länge bara för att det går bra och jag lockas inte heller leka foderautomat. Med begränsat antal godisar blir jag lite snål om dem och kräver att hon gör saker rätt innan belöningen kommer. Hittills har vi alltid slutat när Cärla är som bäst och i totalt lyckorus över hur kul det är.

Ha två olika kommado med olika krav
Stanna upp och fundera om det är viktigt att hunden går perfekt fot på promenaden. Kanske är det bättre att lägga till ett nytt kommando som heter sida och som inte är lika kravfyllt. som fot.  Skilj på plats och ligg. Plats är ovillkorligt och får bara brytas genom att du säger det,  ligg är inte alls lika hårt. Då kan hunden själv resa sig efter en stund. Skilj även på kom och hit. Låt hit blir ovillkorlig där hunden skall sätta sig perfekt vid din sida, men låt kom vara ett kommando där det räcker att checka in, stanna upp och få ditt medgivande att åter springa iväg.

Ställ inte ständigt krav, låt hunden vara hund också
Träna inte sönder hundens glädje! Låt kissromenaden vara kravlös, utan träning. Kräv att hunden uppför sig, inte drar i kopplet, acceptera inte att den stannar och nosar utan fortsätt i det tempo du bestämt. Om den är lös så använd ordet kom för inkallning och kräv inte att det varje gång skall sätta sig perfekt vid din sida. Snart slutar hunden att komma för att du förknippas med krav. Låt den i stället bli belönad med att du blir glad och nöjd, ge den en klapp och låt den åter få sin frihet. 

Gå en lydnadskurs med sikte på tävlingslydnad och var inte rädd att börja tävla!
Att tävla i lydnadsklass 1 borde alla hundägare ha som mål. Då får man motivationen att lära in alla grundläggande kommandon och få dem befästa. Låt dem sen bli en naturlig del av er vardag så har du en hund som du får otroligt många glädjestunder med. En lydig hund är en lycklig hund, men tänk på att lydnaden skall utföras med glädje!

Kom i håg att lydnad är en färskvara som utan underhåll snart når sitt "bäst-före-datum" och om det blir riktigt illa passserar "sista-förbrukningsdag".



Jag vill poängtera att jag INTE är hundtränare, inte expert eller utbildad. Allt jag skriver grundas på egna erfarenheter, egna misstag och framför allt tankar som ständigt snurrar i huvudet. Cärla är dessutom en toppenhund, lättlärd och med väldigt god mentalitet.

Alla har sina egna förutsättningar som bygger på hunden, ägaren, arv & miljö, erfarenhet. Det som är rätt för Cärla & mig behöver inte bli rätt för er.
www.linahallberg.blogg.se"

12.03
Fixar och grejar med mina försäkringar, inget stämmer, de har bytt ngt datasystem och jag blir bara såååå matt!
Min mamma har så snällt erbjudit sig, att om det är ngn mer som vill ha sin hund undersökt i Karlskrona, så kan hon ta med den ner på onsdag nästa vecka...

11.28
Binkis röntgad och det såg toppen ut! Skönt, däremot var tonsillerna inte fina, så nu är det penicillin en vecka och operation på onsdag om en vecka...
Varför slogs det oss att Binkis har problem med tonsillit?
JO, hon började småkissa inne, äta gräs och åt dåligt, i övrigt pigg, ingen feber.... och vi tvekar inte en sekund ang att ta bort dem..

08.28
Mådde inte bra igår, tror till och med jag hade feber.. men idag är jag bättre. Tinna är på dagis och Tosse väckte mig med en blöt nos och steppande tassar, si sådär runt 4 i morse... gåååå och lägg dig säger man då, det gjorde hos visserligen, men jag var vaken, hade ju kunnat skicka henne genom skogen och över soptippen, så kunde hon hållt Niklas sällskap när han drack sitt morgonkaffe, kokte buljong, torkade blofpudding och ful-surfade på facebook! För inte så länge sedan dissade Niklas facebook helt, nu sitter han så mycktet på facebook att hans egen fantasti har tagit slut och han har nu börjat citera mig.... fast jag ska nog ta det med cred... eller ?
Kommentarer
Lina

Godmorgon Ninni, skönt att du mår bättre idag. Hur går det med utmaningen till Saga...? Satt igår och kikade på gårdshundsbloggar och inser att din utmaning spridit sig som en löpeld! Kul!

2009-02-03 @ 08:39:13
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Lina

Usch, så läskigt med olyckan. Hoppas det inte var allvarliga personskador. Stackars Hannes som fick avsluta en trevlig kväll så...

2009-02-04 @ 08:10:12
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Anneli

Hur gick det med Sven?

2009-02-04 @ 11:51:29
URL: http://www.brellir.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: