2009-01-21 ? 08:43:56

21/1

22.06
Gick ut med Tosse, tårarna flödade... Tosse gick jämte mig i stilla takt (min vanliga goa Hoppe-Tossa hoppar hit och dit, leker, hämtar pinnar), låg huvud... metadonet hjälper inte längre, det skulle hålla i 8-10 timmar... hon skriker av smärta i vissa lägen... Försökte hålla tillbaka tårarna.. det gick inte... hon tittade undrande på mig... matte varför gråter du....  jo min goa hund har ONT! Är lite svårpeppad just nu... men så fick jag ett mess av Lina, tror inte hon/du har ngt emot att jag citerar "lägg dig hos henne, blunda och försök bli ett med Tosse. Hon kommer visa dig vilken väg som är bäst."
Det gjorde jag och tårarna flödade ännu mer, hon kunde ju inte ligga, men hon höll huvudet tungt mitt knä, andades med sin smärta, benen skakade... tog några kort på henne/oss, tänkte på alla fina träningskorten vi tagit i vinter... Så kom Hannes ner i köket, skärpte till mig, blev lite konstruktiv, tog in vad CG sagt och veterinären på kliniken... vi hade ju tillsammans kommit överens om en plan, efter de undersökningar som gjorts idag... och planen sträcker sig till måndag och inträffar inget annat i helgen, så har vi en överenskommen plan fram till måndag. Planen är gjord tillsammans med två duktiga veterinärer.

Men det gör ont i hjärtat... nu även i huvudet och ögonen...  känner mig som en djurplågare... men vi har en plan...
JAG OCH TOSSE HAR EN PLAN... och det ska gå... och vår tid ihop ska inte bara bli 7 månader... den ska bli lång och jag ska göra allt jag kan för att hon ska bli frisk. Om hon kommer tillbaka till träningsplanen vågar jag inte tänka på... men det vore ju förargligt om det skulle ta slut här, när det börjar gå så bra... nu gråter jag inte längre... Kunde Gustav kan Tosse!

19.45
Vänner är inte tidskopplade... inget man blir efter en viss tid... utan människor i ens närhet som verkligen bryr sig som hör av sig och omedelbart talar om "är det ngt, ställer jag upp direkt"... era mess/samtal/kommentarer värmer, varenda en! Men mitt samvete är i botten, har jag gjort tillräckligt för henne, borde jag tagit beslutet att åka med henne till en annan klinik... hon har ont, kanske inte så ont som tidigare idag, men ont har hon, andningen är inte vad den borde vara... matlusten i botten...
Orolig är jag för henne, många tankar soom går genom huvudet...  likadant som med Tindra häromdagen, som van djurmänniska med många djur så kan det vara bra att fatta vissa beslut... hur mycket vård, hur mycket  behandling ska hon behöva utstå, om hon inte blir återställd som innan, ja massa.... Just idag har jag svårt att tro att det inte skulle visa sig vara en rejäl skada... jag har svårt att tro att det bara muskler, jag har svårt att tro att hon kommer tillbaka till
.träningsplanen igen...  med att vara pessimist hjälper ju inte... vi får helt enkelt se.
Men det gör ont i hjärtat att se henne... när hon lägger huvudet i mitt knä och andas tungt... andas sig igenom smärtan....
Tinna är så snäll mot Tosse....

17.51
Tosse har både kissat och bajsat.. tänk vad glad man kan bli av lite kiss och bajs... det var omöjligt tidigare idag... men hon är nöjd i sitt metadon-rus.... vilket är skönt... fast jag är knäckt ska jag erkänna...  Hannes lagar riktigt god mat...

16.46
Ja, vad ska jag säga...  ungefär strax efter förra inlägget så blev Tosses allmäntillstånd mycket sämre, hon kunde vare sig stå eller ligga, skrek av smärta, skakade, sköt rygg, kunde egentligen inte stå på något ben.. Men jag kunde inte få in henne i bilen, så tack vare vetrinären så smärtlindrad fick jag in henne i bilen, ringde Emelie så Jotam mötte upp på gårdsplanen och jag i princip kastade barnen i famnen på honom och vägen inte till djursjukhuset var sååå lång... varenda kurva och gupp smärtade... nästan framme vid djursjukhuset bara snurrade det i skallen, hade ju inte ätit sedan i morse... så jag tog mig tiden och köpte en 10-kronors hamburgare på Donkis..
Vi fick träffa en jättebra veterinär direkt, hon undersökte och undersökte.. så visade det sig röntgen är sönder...  skit... så redan mycket smärtstillad var det inte mycket veterinären kunde göra, men hon har från skavsår på nosen, ont bak i svansen.... hon är genomgången och påvisar smärta i nacke, bog, manke, bröstkorg, revben, bakben, ryggslutet.... veterinären misstänkte dock inga frakturer förutom spetsen på bröstbenet... men ansåg att det kunde vänta isåfall till imorgon, lägga in henne var inget altvernativ, hon skulle bli knäckt utan mig, så istället har hon får maxdos Rimadyl och Metadon... ligger nu helt smärtfri i en hög på golvet och sover....

14.15
Tosse är ngt lugnare, hon har fått ordentligt med smärtstillande och barnen starka förmaningar att inte röra henne, för hon har rejält ont... och en hund som har sådan smärta vet man inte hur den agerar....
Men nu går hon någolunda....

11.56
Att så mycket kan hända på så kort tid...
I morse rinde Pxi´s matte, hon har det så bra och jag kunde inte låta bli att skratta åt hennes upptåg...
Igår kväll pratade jag med Challe, vi kom in på olyckor och bilolyckor..... det var ju ingen som trodde att den omkomne i en bilolycka inte skulle återvända hem igen den dagen.. Man får en insikt när man läser singelpappans blogg... Eller när jag tänker på mig själv, inte trodde jag den kvällen pappa gick till ladågården, 6/2 1999,  att vårt liv skulle förändras så dramatiskt, det var kvällen för Gustavs olycka... att nästkommande månader skulle spenderas på IVA-kirugen i Malmö, att man skulle vakna varje morgon och vänta på samtalet, lever Gustav eller inte... visserligen skulle jag ju blivit kontaktad under natten om det hade hänt, men de otaliga återupplivingarna fick jag reda på mycket senare...
Att jag skulle åka till Island i april 2003 och aldrig återse min pappa igen, trodde jag ju inte heller....

men, det var inte så dramatiskt i morse.... rastade hundarna som vanligt, hade inte boll med mig, kastade en pinne till Tosse, hundarna lekte... kastade en till, Tosse springer iväg, ramlar, slår runt, ligger och skriker... får ut henne på vägen, hon stöder inte på fram, och verkar ha jätteont överallt...
hon linkar hem själv...
Har ju den enorma förmånen att ha veterinär Sivertssons privata mobil, ringer honom direkt, han är som tur är lugn...  förklarar vad som hänt osv och han gör genast en plan om vilka mediciner som ska sättas in, behandling... osv...
Hon kan inte sitta, eller ligga, men med smärtstillande ska det snart gå...

men det är så det händer.. olyckor...


Anneli, jajamän, sista året troligen, riktigt spännande Atgeir frá Vatnsleysu

08.59
Hästavel Anneli....
Jaaaa... det händer ju ganska lite på  hästfronten, Freyja är skodd men pga mörkret finns ingen tid att rida henne, hela lördagarna går åt till hundträning och så är det bara söndagar kvar, känns lite meningslöst, hade iof kunnat markarbeta henne när Lilja sover på dagarna, men eftersom jag inte känner att jag har ngt mål med henne just nu, så har jag inget att jobba mot..
Är inte medlem i Geysir längre, har ingen lust att "bara vara medlem" och stödja en klubb som är i princip död och arbetar bakåt,  ska bli medlem i en  klubb och det spelar ingen roll vart i Sverige den finns, bara den arbetar framåt i rätt riktning, är ändå bara ute efter tidningen i dagsläget...  Att stödja SIF och deras påhitt ex med DNA-testet på föl är inte heller ngt som faller mig i smaken....
Ang Geysir, att lägga ner tidning (okej ingen förlust i sig), är inte att arbeta framåt,  att lägga ner kursverksamheten pinsamt... En klubb med enstaka långritter och ett fåtal tävlingar (som inte ens får tillräckligt med deltagare så de ställs in), bör nog tänka till... Men jag har gjort mitt i klubben och det förvånar mig att den dalar så enormt... Skoj är dock att de tar upp ungdomsverksamheten, tror tyvärr det är för sent, fast skönt att man hade rätt en gång i tiden- trots att jag fick sp mycket skit för det då... men nu är de igång på samma bana igen!
Geysir borde bestämma sig för en riktlinje, att ta bort allt vad kursverksamhet heter och bara köra på långritter och tävlingar går inte hand i hand...
Däremot att sänka nivån på kurser, utnyttja klubbens kompetens, skojtävlingar, inoff tävlingar, fölmönstringar, avel skulle vara rätt melodi!

Som sagt, det är inget jag ska lägga energi på eller tycka en massa om, isåfall skulle jag deltagit på årsmötet och erbjudit mig att hjälpa till, men jag lägger min energi på hundar istället, OG Alvesta..

Vill gärna tillägga... att det som fungerar bäst i Geysir, är deras hemsida! Toppen! Troligheten att ngn aktiv inom Geysir kommer läsa ovanstående, är hög... det är inget påhopp, det är min åsikt och jag hoppas att det kan leda till ngt positvit  i slutändan.... Ledande i Geysir bör ha i åtanke, med tanke på redan rasande medlemsantal, att 515 kr är dyrt medlemskap för att få tillgång till enstaka långritter och tidningen Islandshästen! En ynka försäkring är inte heller försvarbart. Det förvånar mig (då jag inte läst årsmötesprotokollet) om medlemsavgiften inte sänks avsevärt, då kostnaderna för föreningen sänks när klubbtidningen försvinner, Geysir är dyrare än ex Trausti och Bjarg.

08.41
Idag vaknade Lilja tidigt istället, halv 7 eller ngt... nu leker hon, matar dockan och rör i grytor... Jag tror inte jag har ngt vettigt att blogga.... man vill ju inte "ordbajsa", det ska vara bra blogg, innehållsrik.

Men en kort fråga, finns ju massa kålpuddingsrecept, ska ju testa detta tänkte jag... men vissa innehåller ris, andra risgrynsgröt, vissa inget ris.... Hur brukar Ni göra?
Kommentarer
Anneli

Blogga om hästavel, din blogg handlar bara om hundar nuförtiden!

2009-01-21 @ 08:53:56
URL: http://www.brellir.blogspot.com
Lina

Testade nytt recept på kålpudding sist. Hinner jag skall jag blogga det! Har aldrig använt risgryn i mina, men det är gott det också. Beror nog mest på lathet, skall gå snabbt och bli gott utan en massa arbete!

2009-01-21 @ 09:29:23
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Anneli

Ska du ha någon spännande hingst på station i sommar då?

2009-01-21 @ 09:32:21
URL: http://www.brellir.blogspot.com
Heléne

Mamma gör världens godaste kålpudding! Hon förväller först vikålen så blir den godare och snällare mot magen. Gör färsen ganska lös (fläskfärs)med ägg och mjölk, krydda med salt och vitpeppar. Varva kål och färs, lite sirap blandas med kålen eller bres på. Skiva eller ringla på lite margarin och så in i ugnen (brukar behöva täcka formen efter halva tiden). Häll ur spad från puddingen så får du världens godaste sås. Lycka till kram Heléne.

2009-01-21 @ 10:06:02
Niklas

Jag brukar steka kålen i smör med lite sirap och salt. Slå på vatten i stekpannan och förvälla kålen där! Jag vill ha lite kokt ris i min kålpudding. Risgrynsgröt har jag däremot aldrig hört!

2009-01-21 @ 10:09:56
Conny & Niklas

Stackars lilla Tosse! Vi hoppas på det bästa, vad annars kan man göra! Stora kramar till er alla!

2009-01-21 @ 12:14:35
URL: http://dickolsen.blogg.se/
Elin

Trausti tar 500 kr för vuxen medlem/år, tycker det är dyrt som det redan är när man inte är så aktiv.

2009-01-21 @ 12:33:09
URL: http://ishastar.blogg.se/
Ewa

Hejsan Ninni!!!

Gud vad tråkigt med Tosse...Men du får höra av dig med jämna mellanrum så vi får höra hur det går.Tur vi ha en sådan duktig vetrinär.Tänker på er

Kram Ewa o Oyoy

2009-01-21 @ 13:23:35
Lina

Usch då, hoppas det inte är allvarligt och att hon snart är smärtfri igen. Du har inte varit inne på djursjukhuset och röntgat än?



Ang kålpudding så gjorde jag som Niklas denna gång, förvälde kålen i smör och sirpa i mormors stora järngryta. Mumsigt blev det! Skall blogga receptet senare!

2009-01-21 @ 14:16:51
URL: http://linahallberg.blogg.se/
challe

Himla tjat om kålpudding, kan ni inte skriva om något som smakar gott istället???



Hoppas att Tosse snart mår bättre.

2009-01-21 @ 14:25:50
URL: http://azahara.blogg.se/
Lina

Challe> du förolämpade just min Husse! Kålpudding är jättegott...synd att det inte doftar lika gott bara...!



Medlemsavgifter i klubbarna är ett hetämne. Tror att Bjarg ligger bland de billigare i landet, 450 kr fullmedlem och då går bara 60 kr till klubben och resten vidare till SIF.



Håller tummarna för Tosse!

2009-01-21 @ 14:30:04
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Conny

Challe - på den här bloggen skrivs det om något i alla fall, till skillnad från vissa andra bloggar ;-)))Och du...kålpudding är jättegott!



Ninni - Vad tror du är orsaken till Tosses smärta? Var i kroppen sitter det onda, tror du?

2009-01-21 @ 14:30:19
Eva o Kasper

Men stackars, stackars Tosse!

Det låter ju inte alls bra. Är det vänster fram, eller sitter det nån annanstans egentligen?

Hoppas hon blir bättre snart!

2009-01-21 @ 15:23:07
URL: http://skogsstjrna.blogspot.com/
challe

Fick sms från Ninni: Hälsa Bloggen att Tosse blev sämre och vi är på kliniken...

2009-01-21 @ 16:34:38
URL: http://azahara.blogg.se/
Lina

Ninni, tårarna rinner för mina kinder. Önskar, önskar, önskar och håller alla tummar för Tosse. Kramar!

2009-01-21 @ 17:13:29
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Anneli

Håller tummar, tår och tassar för att Tosse ska bli bättre! KRAM

2009-01-21 @ 18:36:17
URL: http://www.brellir.blogspot.com
Anneli

Håller tummar, tår och tassar för att Tosse ska bli bättre! KRAM

2009-01-21 @ 18:36:25
URL: http://www.brellir.blogspot.com
Lolo

Otur!!!!Hoppas,hoppas Tosse mår bättre i morgon.

Kram

2009-01-21 @ 18:49:01
Eva o Kasper

Usch, vad hemskt det låter! Och röntgenapparaten FÅR bara inte vara sönder så där... Är den lagad tills imorrn? Eller var hittar ni närmaste andra röntgenplats om ni bara måste?

2009-01-21 @ 18:53:34
URL: http://skogsstjrna.blogspot.com/
Carina

Aj, aj!!! inte alls bra! hoppas allt går bra för er, hon är ju i fin form och stark som en varg så hon kommer att kämpa! Här sitter en annan och gnäller för en förkylning liksom...

2009-01-21 @ 19:55:28
URL: http://skinebacke.blogg.se/
challe

Åh lilla Tosse vi tänker på dig ...

2009-01-21 @ 20:09:16
URL: http://azahara.blogg.se/
Conny

Nu rullar mina tårar.....Ninni, anklagar dig inte själv! Tosse har en underbar matte och inget bättre knä att ligga på! Stor kram

2009-01-21 @ 20:10:52
Anonym

Nu rullar mina tårar.....Ninni, anklagar dig inte själv! Tosse har en underbar matte och inget bättre knä att ligga på! Stor kram

2009-01-21 @ 20:19:37
Jenny

Hoppas att det går bra med fina Tosse! Håller alla tummar och tår, jag har också bestämt mig för att byta förening, blir Strokkur i år. Går redan på kurser och liknande i deras regi, trevligt folk och fler aktiviteter.

Du ska inte gå med i Idunn då?

2009-01-21 @ 20:33:55
Tanja

Nä så tråkigt med Tosse! Håller tummarna att allt går bra till slut.

Är det SÅ dyrt att gå med i Geysir? Ja då vet jag inte om jag kan vara med... Jag som bara vill vara med på lite långritter ju... Rider för Birgitta Järnåker och Kajsa Ränkfors annars...

2009-01-21 @ 20:51:43
Anna

I miss you very much!!!

Puss ock Kram!!!

1000000000 kises to tina!

2009-01-21 @ 21:07:05
Anneli

kram

2009-01-21 @ 21:25:39
URL: http://www.brellir.blogspot.com
Malin

skit skit..håller tummarna att det går bra.

2009-01-21 @ 21:31:38
Anne

Mina tankar är hos er, så fasansfullt! Jag hoppas innerligt att det går bra. Kram Anne

2009-01-21 @ 21:50:09
URL: http://annef.blogg.se/
challe

Stackars Tosse, jag gråter nästan stackars Tosse Så ont borde inte en hund få ha!!! :'(

2009-01-21 @ 21:54:08
URL: http://azahara.blogg.se/
Lina

Alla mina tankar hos er...

2009-01-21 @ 21:54:53
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Lisa

Det var skickat av mej inte av mamma det är bra att Tinna tar hand om henne. :/ Många kramar till Tosse.

2009-01-21 @ 21:55:31
URL: http://azaharafotot.blogg.se/
Dannie

Tyvärr håller jag inte riktigt med allt om Geysir som du har skrivit, men till vis del. Det är aldrig för sent med nånting här i livet, tänk framåt istället. Det är nyttigare, lovar.

Jo SIF:s nya förslag är att höja medlemmsavg med 75 kr, idioter säger jag bara. Trött på dom jag också!

2009-01-21 @ 22:19:10
URL: http://borgartuni.blogspot.com/
Lina

Ninni, hur mår ni? Kram!

2009-01-22 @ 07:38:59
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Veronica

Håller tummar o tassar för lilla Tosse !! Skickar stårkande energier till er och massor av kramizzzar

2009-01-22 @ 07:40:43
URL: http://www.togasnova.se
Anneli

Nu sitter jag också med tårar..

Jag drömde om Tosse inatt, jag drömde att hon blev bra igen, att hon sprang och hämtade bamse stockar precis som morfar Dalton!



KRAMAR, tänker på er.

2009-01-22 @ 07:50:12
URL: http://www.brellir.blogspot.com
Conny & Niklas

Hur är det med er idag? Vi tänker på er! Kram

2009-01-22 @ 07:57:22
URL: http://dickolsen.blogg.se/
Åsa

Ojoj fy vad hemskt jag tänker på både dig och lilla tosse allt gå nog bra ska du se, vi håller tummarna.

Kramar Åsa och hundarna

2009-01-23 @ 13:43:36
URL: http://www.jaxacixi.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: