2009-05-14 ? 11:54:12

14 maj

15.07
Tack för era reflektioner!
Eva, du har så rätt ang hanen, men fortfarande är det tiken som präglar/fostrar modern.
Tänk, men enkla MH´t kan man lätt plocka de hundar ur aveln med för mycket rädslor/kvarstående rädslor, bristande tillgänglighet, ev aggresivitet osv.
Det är ju de viktigaste bitarna, kamplust, jaktlust och nyfikenhet är ju kanske mindre viktigt för gårdshunden som är en sällskapshund.
När det ringer en valpintressent till mig och säger "ja, men mentalbeskrivning är inte så viktigt för oss, dina tikar låter fina, men vi vill ha en familjehund!.
Då svarar jag, om det är en familjehund, ser jag ännu större vikt i mina avelshundars mentalitet, för de som är mkt hundvana och ska arbeta med sin hund, har vanligen också kunskap att reda ut de problem som kommer upp hos en hund med bristande mentalitet..... för familjehunden är det mycket viktigare att den har med sig bra gener från början.
Det roligaste är, när man får ta med sig en hundägare med sin hund på ett MH som tidigare varit ganska delvis skeptisk... delvis väldigt säker på vad ägaren har för hund i kopplet... så efter testet säger de, jag vågar säga till 95 %, det trodde jag aldrig om min hund.... kanske trodde inte ens jag det heller.... jag trodde exempelvis aldrig att Achilles och Bond skulle vara så enormt bra som de var, Aza och Saga kände jag ju ganska väl och sett i många situationer... Men Achilles och Bond var två hundar ur min uppfödning som hade så enormt mkt mer kvaliteter än jag visste om.


11.27
Jag har gjort lite ändringar för poängsättning under utmaningen eftersom Bonus Kasper ska köra anlagstest för viltspår i helgen. Även ändringar för lydnadsbiten, men annat än snurrigt kan man inte säga att det är, men å andra sidan så är det en stor skillnad att tävla lydnadsettan och ex elit, så poängskillnad ska det vara.

Jag har ju många gånger förr skrivit om hur jag förvånas över hur många tänker, eller kanske inte tänker när de avlar, när det gäller hästar har jag ju många gånger kallat det "kärleksavel, jag älskar mitt sto så mycket, hon är så go och fin (i ägarens ögon) så jag ska ta ett föl på henne"... eller hon förtjänar ett för efter sig eftersom hon är så mysig...
Jaha, men vad har hon för gener att föra vidare "snäll, go och gullig"... är inte nästan alla det i sina ägares ögon.
När jag började föda upp gårdshundar, så var nästan alla valpköpare ute efter en valp av rasen gårdshund med SKK stamtavla och många köpte vad de fick tag i.
I dag är inte läget riktigt likadant, kan man bara ha lite is i magen kan man lätt få tag på en valp av hög kvalitet istället för en av mycket tveksam kvalitet.
Jag intalar mig alltid att innan man ringer en uppfödare, så läser man noga på uppfödarens hemsida, tar reda på bakgrundsfakta, om man känner till SKK´s hunddata, slår på uppfödarens hundar och ser ad hon/han lyckats få fram tidigare, HD, har avkommorna ställts ut, finns det någon som tävlar lydnad/bruks (användbarhet), mentalbeskrivna...
Sedan framför allt skulle jag önska att fler valpköpare har intresse av vilken typ av tikar uppfödaren har, ställa frågor, kan uppfödaren inte svara, så ska man kanske ifrågasätta kunskapen.

Uppfödare har idag flera olika enkla instrument att tillgå för att bedriva enkel avel av högre kvalitet, vi har utställningar (i mängder), höftleds och armbågsröntgen, mentalbeskrivning (MH, som dessutom inte kräver någon förberedelse inför och är mycket enkelt att genomföra, idag är det inte sanning att i Sverige är det sååå svårt att få plats på MH, eftersom de flesta brukshundsklubbar erbjuder uppfödar-MH, där uppfödaren har ex 8-10 platser att fritt tillgå och testa sina hundar, har man inte tillräckligt så fyller brukshundsklubben upp med hundar, no problemas).
Givetvis finns det mer att göra för att helt enkelt påvisa sina tikarns kvalitet, men ovanstående kräver inte mer än lite tid under den dagen med exempelvis mentalbeskriver.

Så jag skulle så gärna önska, att för att främja gårdshundsaveln, att fler valpköpare väljer att köpa valp efter föräldrar som är avelsdjur, inte för att en tik är en tik och en tik kan få valpar... Utan köpa valpar efter tikar som främjar vår avel och rasen framåt, rastypiska, friska härliga gårdshundar. Det är inte en 1:a på utställning, som RÄCKER  för att duga som avelstik, hellre en 2:a med bra höftledsbakgrund (notera bakgrund eftersom det är ärftligt) och  en mentalbeskrivning.

När jag var ute efter Sunna tackade jag nej till mängder av valpar, jag ville ha en avelstik och till slut föddes hon, min höna värper guldäggen. Jag har flera gånger varit såååå sugen på att köpa in en blodslinje till, men kommit tillbaka till ursprungspunkten, när jag har en tiklinje som Sunna, så vore jag ju tokig att inte bevara, spara och föra den vidare, för hon är riktigt, riktigt bra avelstik, vilket man först nu kan börja se med mer och mer säkerhet i hennes avkommor. Jag är inte blyg för att erkänna att jag är mäkta stolt över A-kullen och B-kullen visar mer och mer framfötterna, övriga är ju dock lite för unga att utvärdera, men stolt ska man vara!

Det var lite av dagens tankar-mina tankar... ingen behöver hålla med, men gärna kommentarer idag, jag är mer än öppen för för både ris och ros om vad jag skrivit i dagens inlägg!

och glöm inte... hur ska man veta om en hund är bra..... om  man inte tagit reda på det ;-)

Ps... jag skriver tik hela tiden, men givetvis ska hanarna hålla hög  kvalitet, men vanligen är tiken uppfödarens uppgift, hanen är handhundsägarens sak, som vi uppfödare sedan väljer... men strunt i det nu :-)
Kommentarer
Eva o Kasper

Bonus Kasper tackar för poängändringen. ;) Han ska göra sitt bästa på lördag för att kapa åt sig ett godkännande i viltspår. Håll tummarna!

Beträffande avel har du givetvis rätt, men jag tycker att man definitivt ska framhålla hanens betydelse också, det är trots allt 50 % av generna som kommer därifrån.

Sen hur insatta valpköparna är varierar säkert oerhört, allt från köpa gullig valp med nollkoll till kvalificerade krav på föräldrars prestationer flera generationer bakåt i leden. Tror att detta varierar också beroende på vilken ras man är ute efter. Bland gårdshundar gissar jag att det finns fler av den förstnämnda kategorin (obs! långt ifrån bara såna!) medan bland brukshundar finns det säkert fler bland den sistnämnda kategorin. Sen är det ju en glidande skala, alla valpköpare ligger ju inte längst ut i respektive skalände.

Jag håller iallafall definitivt med om att det är bättre med en 2:a på utställning och sedan andra meriter (hälsa, arbete) istället. Vi vill ju inte ha ett aldrig så vackert, men sjukt djur, utan hellre då ett friskt och välarbetande djur som har någon liten defekt i förhållande till rasbeskrivningen (som ju dessutom ändå tolkas subjektivt).

2009-05-14 @ 13:20:01
URL: http://skogsstjrna.blogspot.com/
elisabeth

Tack för dina tankar ang avel. Är själv ganska grön och på gång att köpa min första gårdshund, men håller på att ta reda på ALLT. Så idag har jag lärt mig lite till.

Elisabeth

2009-05-14 @ 14:04:45
jenni

jeg glæder mig altid, når opdrættere skriver om deres tanker om deres opdræt, jeg selv holde lige nu på med at skrive om HD hos gårdshund, og røntgen af hofterne, som vi desværre kun i sjældne tilfælde ser i danmark, kun jeg røntger alle mine avelsdjur, der begynder så langsomt at komme andre opdrættere, der prioriterer sundheden og lader deres hunde HD teste.

Der er intet så forfærdeligt som at opleve en hund med HD, og jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at få andre til at indse at dette er eneste vej frem, prioritere sundheden og mentaliteten

2009-05-14 @ 19:27:18
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Lina

En vacker hund är en bonus, men hälsa och mentalitet är så enormt mycket viktigare. Det är otäcket att se hur många tror att bra utställningsresultat är lika med att deras tik skall ha valpar. Alla som tar valpar på sina tikar borde stanna upp och verkligen fundera över om deras tik har något att tillföra rasen. Själv upplever jag att jag möter allt fler ouppfostrade, bjäbbiga, aggresiva och stressade hundar. Vet inte om det beror på att aveln går åt fel håll eller om kunskapen hos många ägare är katastrofalt dålig...



Ninni, fortsätt avla som du gör. Du har fantastiska hundar! Kram!

2009-05-14 @ 21:19:17
URL: http://linahallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: