2009-10-19 ? 10:59:13

Måndag.... 19 okt

10.33
J*klar vad mycket älgkött vi har! Hannes har putsat entrecote, stekar, malt färs. Min mamma har en köttkvar´n, modell rejäl, snabb och pålitligt. Mer än en kvarn i familjen har det ju aldrig funnits behov av. Så igår när Hannes skulle hämta den på Marklanda, kunde vare sig han eller Rolf hitta den, de letade överallt! Mamma är i Italien och mobilkontakten är urusel.. Så vi ringde runt till alla vi kunde komma på, ingen köttkvarn att låna. Så köttet måste ju malas, så Hannes åkte till Jula och köpte en.... gah, vilken hobbykvarn... den lät ju som ett helt tröskverk och hade ingen kraft alls, så långt in på kvällen malde Hannes och fick dessutom mala allt två gånger. 15 kg färs, plus flera 2-kilosstekar och entrecote för ca 10-15 personer. Detta är bara första älgen. Hur vi ska få in de tre resterande i frysen kommer kräva avfrostning och planering...
Men kvällsmat som igår, pizza, blir det inte på länge, utan moose ;-) Kl. 18 var Tinna & Lilja jättetrötta, hungriga, Lilltjejen vaken och lite smågnällig, så det blev en Amore-räddning..
Trodde det skulle bli skrik-fest inatt, som Alex Schulman kallar det... men efter lite magmassage och tre blöjbyten så somnade den lilla godingen runt 22. Medan Hannes malde... förpackade, malde.

Tinna och jag drack säsongens första glögg igår, vi äääälskar julen, vi är julgalna! Framförallt julmat, så hon frågade om inte bara hon och jag kan gå och äta julbord, det kanske skulle kunna lyckas med lite planering?

Hundarna behöver stimulans, alla deras leksaker är "dödade", enda jag kan hitta är skinn och apportbock, går ju inte... så det får nog bli en liten shoppingrunda. Nästa vecka är det höstlov, då kommer Jennie och Marie och rider, ska höra om de vill rida Leikur med... då kan han ju komma med..

I eftermiddag kommer Emelie och Theo, det blir skoj! Det lär bli bus!

Så funderar jag på att kika på filmen Hannes filmade när "Bea-Bell" föddes, tre timmar lång. Hannes kan ju inte bestämma om hon ska heta Isabell eller Beatrice.... Tinna vill bestämt att hon ska heta Miranda... njäää...
På filmen i lustgas-dimman, ska jag ju bla ha sagt att jag aldrig mer ska föda upp valpar eller föl, för jag vill inte utsätta mina djur för denna hemska smärta....
Fast å andra sidan, så skulle jag ju även kastrera Hannes, men läkaren tyckte sterilisera kunde räcka... aldrig tyckte jag, han kunde gott få lite smärta också ;-)
När Gustav föddes, kastade min mamma en sko i huvudet på läkaren, så det ligger väl i generna... iallafall vet jag att Hannes bad henne om ursäkt över hur "arg" jag var under förlossningen (det gjorde ju såååå ont), men hon skrattade mest och "så länge mammorna inte slåss, är det okej", hon lät härdad!
Är iallafall grymt impad av särskilt Sunna och Saga... Aza och jag är nog "sådan herre sådan hund" vad gäller att föda.... men vi får grymt fina avkommor ;-)



Så kom du då till oss du älskade barn,
och grep våra hjärtan med kraft.
Med ens fick allting mera mening,
långt mer än det någonsin haft.

Du ler så du strålar, din själ lyser klar,
Du fångar all ömhet omkring,
små fötter och fingrar, din hud och din doft
så underbart skapat allting.

Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken,
så är vi din tryggade borg
Älskade barn

Idag vill vi visa för vänner och släkt,
den gåva vi fått att bevara;
Ett barn att få älska och skydda från ont,
en lycka för stor att förklara

Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
och dela din glädje och sorg.
När skuggorna hotar ditt solsken,
så är vi din tryggade borg
Älskade barn

Kommentarer
Challe

Ja, vad det gäller Aza och valpning vet jag att jag inte behöver ringa efter dig i första taget... Vi dricker glögg i kväll framför TVn, Lisa o jag!

2009-10-19 @ 20:56:13
URL: http://azahara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: