2010-08-25 ? 11:28:20

25 aug

21.50
Hemkommen från en nyttig träningskväll! Har de senaste dagarna bett mina vänner om att hjälpa mig med hundträningen och framför att kritik. Jaops... det har jag fått också! Mör i skallen men så nyttigt!
Inte är det enkelt, en sak som är säker.
Ikväll har jag fått så bra hjälp av Fredrik och Jocke. Både i lydnad och skydd. Smart av Fredrik att "klicka mig", han hade klickern, så jag kunde fokusera på att göra rätt. Så när Hippie skulle belönas, klickade ha och jag gav bollen.
Hippie är trött och däckad, sover i Tinnas säng. Jag ska "eftersvettas" som Fredrik så gulligt kallar det och försöka sova.
Men, lyckas ska det, jag kan inte gå i samma gamla spår som jag alltid gjort utan måste ta tag i hållning, fokus, konsekvens och BELÖNA! Nu har jag en så fin hund som förtjänar mer än en matte som slashasar runt i gamla fotspår, ny hund, nya mål.
11.11
Igår firade vi Tinna på morgonen med paket och nybakade våfflor! Sedan var det dags för andra skoldagen i första klass.
Lilja gick sin andra dag PÅ VÄRLDENS BÄSTA DAGIS! Inga problem att lämna henne, hon stortrivs och gamla dagiset vill hon helst inte prata om. Hon saknar bara Theo!
Åkte förbi Munges på vägen hem, köpte bröd och frösnappare och på vägen hem ringde Christel! Perfekt att jag handlat gott fika! Så vi fikade och körde sedan lydnad. Jag fick mycket hjälp! Framförallt med förberedelse! Hon har fina förberedelser med Alf som jag verkligen måste börja ha med Hippie. Hippie och jag myser mer än tränar, så lydnaden blir mer som en soft smekmånad....
Hade jag tränat hund som jag rider hade det blivit såååå bra... Jag belönar för långsamt vid rätt tillfälle, belönar för mycket när det inte är tillfälle och förbereder henne för lite inför varje moment.
I ridningen gör man ju inget utan halvhalt och förberedelse, inte heller klappar halsen och belönar när hästen skrittar på lång tygel och gör ingenting... dessutom är det ju alltid snabba eftergifter så fort hästen gör rätt...
Det var mycket nyttigt!
Så hämtade jag Lilja på dagis, Tinna kom hem från skolan och mellanmål blev på Mac Donalds! Sedan åkte vi till Leo's lekland! Dit kom också Gustav, Emelie, Jotham, Theo och Markus! Lilja var så nöjd över att få leka med Theo!
Tinna ville hellre åka till Alvesta på kvällen än stanna hemma. Så vi tog med tårta och körde ett skyddspass med Hippie :-)
Kommentarer
Lina

Roligt när du bloggar så här mycket, Ninni!

2010-08-25 @ 22:22:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: