2010-02-14 ? 22:46:20

en tanke

Ska be er hundintresserade gå in och läsa denna länk,
http://pierrewahlstrom.blogspot.com/2010/02/hdad-fragan.html

För en kort tid sedan, snarare 1 januari, kräver SKK, känd status på höftleder för att få regga valparna. Jag tycker det "suger", om jag ska vara ärlig, ska det vara något, ska det vara FRIA höfter, dvs HD A eller B!

Det finns kennlar som motsagt sig detta starkt och man har kunnat läsa på många hemsidor diverse utlägg om att man inte kommer låta sina hanar para, hur urbota dåligt detta, är rent sagt.
Nu ska jag klargöra, att jag går inte i personligt angrepp mot någon uppfödare, utan tar tillfället i akt att skriva några rader.....

Vi människor skaffar barn, vi låter våra djur få ungar...
De som valde make/maka efter "hälsa och mentalitet" är säkerligen lyckligare än den som valde efter "exteriör". Vi säger till våra barn " det är insidan som räknas"! Har jag fel?
Men, så finns de GOTT om människor, som föder upp djur.... som glömde en liten detalj... när de avlar... de vill ju såklart inte erkänna det.. men bevisligen är DET EXTERIÖREN på avelsdjuren som får styra, när man emotsäger sig höftledsröntgen på sina avelsdjur. Eller gnäller och gnyr om diverse dåliga anledningar till att inte röntga sina hundar, eller varför deras hundar inte får bra resultat på röntgen.

Tveklöst, att man inte kan röntga var som helst, vi röntgar alla våra hundar här: http://www.karlskronadjurklinik.se/
och bokar då tiden hos Elisabeth, då vet vi att vi får bästa tänkbara plåtar.

Frågan, måste vi använda hundar i avel som är HD-belastade för att bevara våra gener? Eller kan vi använda en hund, som kanske har samma gener men inte samma exteriör?

Om man nu motsätter sig röntgen, undrar jag varför... finns det något att dölja?

Jag, vi, tror, nej, är säkra, i vårt avelsarbete, när vi prioriterar, hälsa och mentalitet, friska höftleder OCH MENTALBESKRIVNA föräldrardjur så gott det går, vi kan ju bara beskriva våra egna och försöka få fler att beskriva sina egna hundar! Men det får jag blogga om en annan kväll...
Man ska givetvis föda upp rastypiska hundar, vi menar inget annat.
Våra valpköpare, är vi ganska säkra på, vill ha friska hundar, med bra höftleder och mentalitet, om de är vackra är det bara bonus...
å andra sidan... saknar inte våra hundar "bonus"....

Nedan... Götängens Bonus Kasper:

Kommentarer
Tessan

Kan inte annat än att hålla med! Självklart är hälsa o mentalitet det viktigaste! Har samma tankar som du; varför vill man inte röntga? Vad döljer man? Inom "min" ras får man inte använda tikar (eller hanar) som har C eller sämre på höfter, dessa får inte reggas som Landseer. Anser att detta borde gälla alla hundraser.

2010-02-15 @ 11:43:02
URL: http://goljahult.blogg.se/
Lina

Valde dig som uppfödare bla på ditt avelsarbete med hälsa & mentalitet. Sen fick jag ju en massa "bonus" på Cärla, som är helt sockersöt! Men kanske är det med hundar som med människor: en frisk människa med bra mentalitet (!) är ofta vacker...eller hur! Skönhet sägs ju komma inifrån!

2010-02-15 @ 19:13:33
Reidarjennifer

Nice site. I enjoyed it very much! :-)

2011-02-24 @ 11:38:39
URL: http://reidarjennifer.blog16.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: