2011-08-23 ? 10:17:30

35 minuter och får man byta åsikt?

Jag har just lagt 35 minuter på det tråkigaste jag vet... pappersarbete... men så skönt när det är över!

I söndags åkte jag upp på SM i bruks, ett fåtal hundar imponerade.... men det är ju alltid trevligt att komma hemifrån. Jag hade inga hundar med mig... kände att det var mest omständigt med att ta med stamtavlor, plus att man vill ju inte gärna ha dem sittandes i bilen några längre stunder. Tur var väl det för det var alldeles för trångt dessutom runt tävlingsplanen. Dock så var det ingen vaccinationskontroll, förvånande! På utställningar skall ju alla hundar vara vaccinerade, man kan ju undra vad poängen är med att tävlande hundar skall vara vaccinerade om inte publikens hundar måste vara det?

Annan sak som jag funderat på.... jag är  ju "lite principfast"... särskilt har jag varit det i frågan "rasta hunden i sele istället för halsband"... jag har varit jätteanti sele.... snarare att man lär sin hund gå fint i halsband osv.... men så började min mamma med sele på sina hundar... varje gång hon varit hundvakt åt mig så kom mina hundar hem med nyinförskaffad sele.... som sällan blivit särskilt långlivad.... eftersom jag aldrig använder koppel.... så har jag lagt selen på ngt bra ställe och så har den varit försvunnen.....
Men iallafall så har det varit halsband som jag förespråkat... men jag har ändrat mig... har man en hund som man inte kan få gå fint i koppel, använd sele, absoluuut inte dressyrlänk... usch, såg massor med folk på SM som slet och drog i sina hundar, framförallt i dressyrlänk, strypkopplat.... hundarna utövar ju snarare dragsport än koppelgående...

Skönt att man kan ändra åsikt.... ;-)

Kommentarer
jenni

jeg er stor tilhænger af sele, mine hunde bruger aldrig andet, selvom de går fint i koppel, så kan de ofte lige fange en mus eller få øje på en fugl, og med halsbånd giver det jo straks et ryk i halsen på den stakkels hund, så langt bedre med sele og en laaang line, her i danmark er det kun ganske få steder tilladt at gå uden snor, så vi må altid raste i snor OG SELE :-)

2011-08-23 @ 12:43:25
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Ida

Jag har varit på några agilitytävlingar o kollat oxå o där är det inte kontroll heller, förvånar mig mycket. De har ju lika många sjuka hundar där o hundarna är lika nära varandra på vilken tävling/utställning man än är på.

2011-08-23 @ 12:59:01
URL: http://idasgardshundar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: