2011-02-20 ? 10:59:38

Vad är rätt?

För tjugo år sedan började vår familj aktivt i islandshästkretsar. Sedan dess har utvecklingen som man kallar det gått spikrakt uppåt. Åt helt rätt håll?
På den tiden skulle en häst inte röras ridmässigt före 5 års ålder, idag startar vi dem vi 3 års ålder, hästar säljs utbildadade vid 3 års ålder.
Man skulle inte rida hästen i pass före 8 års ålder, tror många höjer på ögonbrynen nu? Motivet-en islandshäst är inte färdigvuxen förrän vid 8 år.
Men största (och bästa?) alla islandshästryttare har ju äntligen lärt  sig att även våra små kallblodiga stubbar ska arbeta i form! Överallt hör man om sådant du inte hörde talas om förr, inflammationer i nackmuskler, mycket kotbesvär, pålagringar, bäcken besvär, osv. Förr om åren pratades det mycket om spatt, att det var ett problem hos islänningar, den myten dödades med forskningssiffran att 96% av samtliga hästar, alla raser, har en ålders och naturlig förändring på leden, samlingsordet för spatt.
Många tränare idag, i mina ögon är wannabee. Många av dem var vanliga bonnpojkar på Island som aldrig gjort ett resultat där, men flyttar utomlands och med sitt leende och gulliga små isländska ögon, kan lära svenska kvinnor (då i utlandet, dvs utanför Island) i princip bara är kvinnor som rider) och det sväljs med  hull och hår. Framförallt har de inte en aning om vare sig arbetsform eller annat, men det är inte det viktigaste. Poängen är ju att hästarna ska "ge efter", dvs böja på nacken, sedan är det inte viktigt om hästen är avslappnad, bara den böjer, hästen ska gå i djupa former i tölten osv osv.  Klart det finns mycket duktiga ryttare som har kompetens att rida hästarna rätt på detta sätt, men den stora gruppen ryttare som rider, gör ju det inte.
Vad är då rätt form för en islänning, vi har ju anammat halvbloden och diverse graciösa rasers "arbetsform", samtidigt  som ökar ju skadorna på våra hästar hela tiden.

Jag menar inte att jag är ständigt rätt, utan detta är en tanke som jag väljet att skriva om, jag har själv anammat ovanstående, men har nu en fundering, vad är rätt form för vår ras?

Kommentarer
Heléne

Intressanta tankar du har. Detta med hästens form går ju inte ens att prata om rasvis utan om de olika individerna. Alla är inte stöpta i samma form. Men samtidigt viktigt att de går i den form de får ut sina rörelse bäst i och kan koppla av i. Man kan själpa och hjälpa när man bygger muskler. Min gammeltant fick vila idag och det var nog mest för att matte tyckte det var kallt att ge sig ut och skritta. Kram

2011-02-20 @ 13:28:04
Lina & Cärla

Jag är skitdålig på att rida mina islänningar i form, men eftersom jag mest mullar i skogen verkar mitt ridstil funkat bra för mig och hästarna: skrittar och travar ofta på HELT lång tygel men med MYCKET engergi i steget. Tölta gör jag med LÄTT stöd på tyglen i den form hästen själv väljer.



Faktum är att Saga 23 år och Tinna 17 år ALDRIG haft några som helst problem med varken kotor eller rygg, trots att de sprungit fler min än de flesta svenska islandshästar. Att tvinga en häst in i fel form tror jag att förstör mängder av fina ridhästar. Det är så mycket fokus på att rida i form, finns liksom in så mycket acceptans för att bara rida på känsla.

2011-02-20 @ 15:03:44
Tessan

Detta problem finns inte bara hos islänningarna, utan oxå hos andra "ridhästar". Jag tror problemet ligger, precis som du själv säger, att vi tvingar dem att gå i "rätt" form, bara för att de ska böja på nacken. Det är farligare (skademässigt) för hästen att gå med böjd nacke men spänd kropp än att ha sitt huvud rakt upp i luften men vara mer avspänd i kroppen. Fattar ni? Trotts att jag är dressyrryttare tror jag på att hästen själv är kapabel att välja den "form" som är mest skonsam/gynsam för den.

Sen kan man fundera på om skadestatistiken har gått upp för att folk är snabbare på att kolla sina hästar hos veterinär nu än för 15 år sedan? Jag vet att det är så på halvbloden...

Detta att vi har mer bråttom med våra hästar nu tror jag är pengarna som styr. Att ha en häst gående till ingen nytta (?) i flera år är inte ekonomiskt lönsamt. Detta har såklart gjort att våra hästar inte håller lika länge som de gjorde förr.

2011-02-20 @ 18:18:39
URL: http://goljahult.blogg.se/
Micha

Tanken är intressant oavsett vilken ras man har.

I mina ögon tas de flesta hästar i arbete alldeles för tidigt idag, oavsett ras, och det är säkert en bidragande orsak till fler skador idag. Tanken med att fler tar sina hästar till veterinär idag & dessutom tidigare än man gjorde innan är en annan del av det.

Jag har själv halvblod & där har man målet att visa på 3års test. OM man ska visa krävs det att hästen börjar arbetas vid ca 2½ års ålder. Jag tycker egentligen det är för tidigt men har ändå valt att matcha mot just 3 års. Å andra sidan ska de bara vara ridbara i skritt, trav o galopp och efter testet får de en lång välförtjänt vila för att återigen kunna växa till sig & dessutom kunna smälta det de lärt sig.

Att jobba hästen i form, oavsett ras, är inte att tvinga hästen att böja på nacken.

Hela tiden måste ändå målet med ridningen vara att få en häst som jobbar mot samma mål som en själv, med hela kroppen & utan att man tvingar den till något. Att man sen har en häst som går i form, ja det gör den om den jobbar rätt med hela kroppen...

Tyvärr håller det på för många som gör det för sin egen skull rakt igenom utan tillräcklig insikt och kunskap om häst, hästhantering och ridning/körning.

2011-02-20 @ 21:13:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: