2011-01-13 ? 21:46:54

13 januari, forts

HÄRLIGT! Tack för Era kommentarer!

Hihi, Lina, annars kan ju Cärla få sina valpar här ;-)
Eller så kan Aza få en kull till, tro mig jag försöker både övertala Challe snällt och har börjat testa utpressning... ;-)
Men Challe gillar inte att Aza får hängtuttar.... men det är ju rent exteriört ;-) ! Vad är lite hängtuttar kontra de fina valparna Aza ger?

Intressant och tänkvärt det Lina skriver. Alla som ringer till mig och vill köpa valp går jag noga igenom mina tre önskemål, utställning, MH och HD. Sedan är det endast ett önskemål, det går inte att vare sig juridiskt eller mänskligt binda ngn till ett avtal efter köp.
Av olika anledningar så har jag förståelse för att det ena eller andra faller bort, men å andra sidan, finns de ju de som lovar dyrt och heligt, sen blir det aldrig av, men så är hunduppfödandet!

Likaså när det var färre uppfödda hundar så kunde jag ha den kontakt med alla valpköpare på ett helt annat sätt, jag lyckas inte riktigt med det just nu. Men bloggen är bra, då kan jag masstacka alla aktiva valpköpare!
Tack för alla julhälsningar, sms, mms, bilder m.m.

Jag ser fram emot ett riktigt bra Götängens år!


För den som orkar läsa denna långa text, ger den mkt bra information!
http://hundar.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=1157d72d-cc7f-45b5-a20b-546867d14287

för er som ej orkar läsa...
tänk er att ägg i en äggkopp... Höftled i ledkula...

Graderna

Grad A - Höftleden har en absolut passform och ett skåldjup som är minst hälften av kulan. Är skålen mycket djup och fin kan i undantagsfall en minimal avvikelse ändå ge A.

Grad B - Passformen mellan skål och kula brister något, men skålens djup är ändå tillräckligt.

Grad C - Antingen är passformen sämre än hos A- och B-höften eller så täcker skålens djup mindre än 50 procent av kulan.

Grad D - Skålens djup täcker ledkulan till 30-40 procent.

Grad E - Ledkulan ligger nästan alltid utanför ledskålen, det vill säga den har i princip ingen täckning alls.

samt, enligt försäkringsbolagen är höftledsfel, näst efter tumörer, den vanligaste orsaken till förtida avlivning...

Kommentarer
Challe

Det finns nog valpköpare som tycker att rtg är dyrt. Kanske det går att baka i valppriset på något sätt?

2011-01-13 @ 21:50:11
URL: http://azahara.blogg.se/
Ninni

Finns de uppfödare som återbetalar 1000 kr vid röntgen, å andra sidan kan nog även Jenni bekräfta att en stor MISSUPPFATTNING är att man tjänar pengar på valpuppfödning.

Men jag kan tycka att det är även för personlig del... om min hund skulle jag ha ex HD C/D skulle jag inte motionera den på samma sätt som en HD-fri hund, jag skulle ge den ex glukosamin i tidig ålder m.m.

2011-01-13 @ 21:56:04
Challe

Det är nog så att många inte förstår hur viktigt det är med friska höfter på sin hund. Samt att hunden har en bra mentalitet, sen gör det ju inget att hunden är snygg också.

2011-01-13 @ 22:08:34
URL: http://azahara.blogg.se/
Marika Lindelöf

Hej Ninni. En fråga till din kommentar



"samt, enligt försäkringsbolagen är höftledsfel, näst efter tumörer, den vanligaste orsaken till förtida avlivning..."



Vilken ras pratar du om? Vet ännu ingen gårdshund som avlivats för att den fått hd fel. Detta påstående måste nog gälla de tunga raserna såsom rottweiler o schäfer???



Vänliga hälsningar marika

2011-01-14 @ 00:39:41
Lina & Cärla

Roligt med diskussion!



Glädjedansen jag hade när jag fick brevet som berättade att Cärla har HD A var helt klart värt pengarna röntgen kostade!



För min uppfödare innebar det glädje och en merit i sin uppfödning. det innebar ett kvitto på att hennes avelsresultat är bra.



För mig som hundägare innebar det att jag med gott samvete kan låta Cärla springa med på långa ridturer tillsammans med mina islänningar, ett liv som vi båda älskar.



När de flesta av oss köper en valp har vi en dröm om vad vi vill göra tillsammans med vår hund. Att sedan upptäcka att medfödda ärftliga defekter eller dålig mentalitet (rädd, ängslig, aggresiv, skotträdd, dålig arbetslust, dålig förmåga att koppla av etc) begränsar det man drömmer om att göra är inte roligt!



När man köper hund gör man det med förhoppningen om att dela MINST 10 år tillsammans med sin vän. Att äga hund kräver både tid & pengar. En frisk och okomplicerad hund är guld värd!



2011-01-14 @ 08:06:15
Lina & Cärla

Challe, ja...röntga är ganska dyrt men att äga en hund med höftledsfel är ännu dyrare!!



Marika, jag tror inte heller att det avlivas så många gårdshundar för höftledsfel, men så länge uppfödare väljer att avla på hundar med HD C eller där det finns stamtavlor, kullsyskon eller avkommor med C så ökar risken att även gårdshunden som ras drabbas. Varje uppfödare måste tänka på att de även bär ansvar för rasen och rasens framtid.



Det gäller absolut inte bara gårdshundar. Det gäller all hundavel. Men jag känner till flera gårdshundsägare som blivit grymt besvikna när deras hund visat sig ha höftledsfel. Hela deras livsdröm med hunden går i kras. När de sedan upptäcker att det fanns kända c-höfter i stamtavlan är besvikelsen ännu större...



Men en sak skall man aldrig glömma: en hund är ett resultat av avel och miljö. Man kan aldrig lägga över allt ansvar på sin uppfödare. Vi som hundägare väljer vilken vi vill köpa från och har faktiskt lite "undersökningsplikt" själva. Och sen är ju faktum att det är vi hundägare som väljer hur vi formar vår hund, både med uppfostran, miljö, foder och motion. Bäst är helt klart en ansvarsfull uppfödare som har känsla för vilka han/hon väljer att sälja sina valpar till!!



Alla ni andra som läser bloggen: hur tänker ni?

2011-01-14 @ 08:48:33
Götängens Ixon & Ida

Vi tycker att Lina & Cärla har en väldigt bra poäng!

2011-01-14 @ 09:28:20
URL: http://idasgardshundar.blogg.se/
Ninni

Vi har haft en hund som har haft mkt ont redan vid 2 års ålder, hon hade HD C/D (ej mina linjer)



Det finns ju de som säger att danskar har ett eget gångsätt och hoppar fram på tre ben... hmm? Vad är det?

Sedan finns det ett annat perspektiv, vad används hunden till, jag precis som Lina rider med mina hundar, min mamma motionerar minst 10 kom om dagen, dessa hundar skall tåla mycket motion.

2011-01-14 @ 13:41:28
jenni

men marika så skal jeg oplyse dig, jeg kender personligt tre gårdhunde, der er blevet aflivet og to, der er blevet opereret pga HD,

men desværre er det jo så at man ikke fortæller om hunde, der er syge, for som man siger ' det giver et dårligt billede af racen' der findes endog sådanne personer,som siger at det at røntgne sine hunde for HD giver et dårligt billede af racen, men himmel dog, jeg mener at røntgnede forældredyr giver et godt billede af opdrætterens seriøsitet

2011-01-14 @ 13:44:30
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
jenni

oj da og det koster dobbelt så meget at røntgne sin hund i danmark, men det er nødvendigt for at holde racen sund

det er sådan jeg er kommet i kontakt med ninni i for efterhånden mange år siden, hvor vi begge lod vore tæver parre af den samme hane, som havde A-hofter, og det har siden vist sig at vi er meget enige om mange mange ting, deriblandt røntgen og mentaltest

2011-01-14 @ 13:50:33
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Marika Lindelöf

http://blogg.kilhults.se/intresant-artikel-om-hd/

2011-01-14 @ 15:39:23
jenni

hm en 14 år gammel artikel, mon der er ikke er sket noget siden ?



de sidste 10 år har schæferhund i danmark forbedret deres gennemsnitlige HD niveau med 20 %

2011-01-14 @ 17:53:56
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Lina & Cärla

Jag har läst artikeln fram och tillbaka och hur jag än läser så hittar jag inget matnyttigt...? Han skriver bara runt, runt...kommer likosm ingen vart i sin artikel.



Avel är en komplicerad fråga. Men min egen uppfattning kvarstår: ju mer jag ser, hör & lär känna rasen desto mer säker är jag på att jag valde rätt uppfödare!



2011-01-14 @ 18:38:53
Ninni

Statens hundskola har parat A+C hundar och HD CD ökade med 33% i jämnfört med AA, AB, BB.

Den artikel är publicerad om det var i en schäferspecial, min mamma visade den...

Jag köper inte, kommer inte köpa och fortsätter förakta avel på HD-belastade hundar.

Varför använda HD-belastade hundar när det finns MASSOR HD-FRIA?

Oseriös avel där det antingen ska vara billigt med klirr i kassan (har aldrig frågat en handhundsägare med HD-belastad hane vad de tar i språng, men det borde ju vara gratis då hanen är defekt)

eller är det ngt ennat som spelar in, ex EXTERIÖR?

Frisk, sund och bra mentalt?

Eller vacker, korkad och fysiskt defekt?



Det är defekt att avla på hund med navelbråck, det hum hummas om det kommit navelbråck i en kull...

Det hyssjas om en hane ur en kull har en testikel, det är defekt (kan ej ställas ut)

Avkomma med ståöron publiceras sällan på en uppfödarens hemsida... defekt...

Svans som ringlar sig på ryggen, defekt...

Avsaknad av tänder... defekt

Under/överbett, tom tångbett, defekt.

40 cm hög hund... defekt...



Men felaktiga höftleder, är inte defekt nog för att hunden ska avstås i avel?



Varför påstå att inte dåliga höfter är ärftligt och ovan är det?

2011-01-14 @ 18:47:41
Lina & Cärla

Instämmer!

2011-01-14 @ 19:39:01
Challe

Du har så rätt Ninni. Håller helt med Lina; jag är så glad att jag har dig som uppfödare till min hund. Kan absolut inte tänka mig en dsg från någon annan uppfödare. Vi planerar ju en dsg till i familjen.

2011-01-14 @ 21:45:58
URL: http://azahara.blogg.se/
jenni

fuldstændig min mening, læs evt på min hjemmeside under 'nyt og småt' en artikel om HD

2011-01-15 @ 09:43:58
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Rosa

Mycket intressant läsning.

Men som du skrev där Ninni, D/S har en egen gångstil, hoppar på treben. Det har jag funderat på en del. Hur kommer detta sig??? Någon som vet?

Sitter o kissar på tre ben oxå....



2011-01-15 @ 13:01:48
Lina & Cärla

Ja, och det var allt tur att Ninni upplyste mig om att det är helt normalt (!) för en gårdshund att torka rumpan på bästa mattan...och att jag inte genast behöver förknippa det med analsäcksinfektion!!

2011-01-15 @ 15:26:51
Ninni

Hehe de är lite katter de där små djuren ;-)

Men det är det jag älskar med dem, riktigt små divor!

2011-01-15 @ 15:58:13
Lina & Cärla

En sak är säker; det finns nog inte många hundraser som kan konkurrera med gårdshunden som kombinerad underhållare, glädjespridare, sängvärmare, livsnjutare och trogen följeslagare.



Cärla imponerar alltid på mig med sin enorma förmåga att koppla på högsta arbetslusten och därefter trycka på stoppknappen och bara sova. Och drabbas hon av överskottsenergi när ingen i familjen har tid & ork så leker hon egna lekar. Hon är helt suverän på att sysselsätta sig själv!



2011-01-15 @ 17:37:36
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Elisabeth

Det är mycket intressant att läsa era inlägg om röntgen m m. Jag lär mig massor! Jag tackar vår lyckliga stjärna att vi, som helt oerfarna hundägare, kom i kontakt med dig Ninni och fick möjlighet att bli ägare till Fenix. En helt underbar hund, som har alla de egenskaper som bl a Lina beskriver. Alla som besöker oss blir helt betagna och förälskade i vår Fenix.

Mormor har fått ett nytt barnbarn, som alltid bara måste ... få lite köttbullar eller falukorv, han är ju så... snäll och söt och Fenix håller naturligtvis med om detta!

Tack Ninni! Vi stöttar dig, friska och mentalt stabila hundar är viktigare än allt annat.

Vackra, stiliga ... ja det är väl alla hundar i mattes och husses ögon.

(Men Ninni, vi trodde vi köpte en renrasig dansksvensk utan kattgener och som inte skulle torka rumpa på den fina orientalska mattan....men det är alltså helt normalt?)

Kram Gabriel & Elisabeth

2011-01-15 @ 22:24:01
jenni

når gårdhunden hopper på tre ben er det sandsynligvis fordi der er noget galt med knæ eller hofteled, når den derimod kisser på tre ben, så er det for at efterlade sit spor så højt og så tydeligt som muligt, tikar kisser ofte ligesom haner på den måde, og det er ikke tegn på sygdom

2011-01-16 @ 07:14:43
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Gabbi

Hehe jag kan inte låta bli att tänka på när du skriver Ninni varför folk inte publicerar en hund med ståndöron på sin hemsida...

Jag tycker nästan det är lika illa när man retuscherar bilderna innan de läggs ut på hemsidan, ja nästan värre faktiskt... frågan är varför man väljer att göra så....



Givetvis vill man ju visa upp det finaste man har. Men det kanske ska vara på ett ärligt sätt?



Men ska man börja retuschera bilderna då är det riktigt falsk marknadsföring i mitt tycke... =)

För ibland sitter man kanske och letar hanhundar och kikar på hundar av samma stam, och ser då inte vilka "defekter" som finns hos avkommorna...



2011-01-16 @ 21:08:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: