2011-01-13 ? 09:02:46

13 januari

Tack för Era intressanta inlägg!

Ang röntgen som Rosa skriver, ska den göras ngn gång lämpligen mellan 12-24 månader, det är ingen nackdel att hunden är lite äldre, det är vid stor vikt att hunden är vid god fysik och att en tik inte röntgas i närhet/samband med löp, då detta påverkar leder.

Jag fick en siffra av min uppfödarkollega i Danmark, Jenni Kochen, 50 % av de danska hundar röntgade på olika ställen i norden under 2010, hade HD C eller D!
2010 tilläts det att avla på HD-belastade hundar, HD A & B är friska höfter, C-D-E klassas som belastade höfter, alltså defekta. Jag tror att att människor som sunda tankar förstår, att en levande varelse med skelett-defekt förr eller senare kommer lida av detta.
Hur många 14-åriga människor byter höftled... inte många... utan det är när man kommer upp i åren.
Alltså, hunden har med all sannolikhet inte smärta vid den tid den sätts i avel, utan det kommer senare i åren.
Det finns de som säger att det inte nedärvs, att danskar inte har ont av det... men då säger jag, skulle defekt skelett inte nedärvas, medan god exteriör förväntas nedärvas.
Vi har uppfödare som inte avlar på kringlade svansar, ståöron, för höga tikar m.m.... de de klassar dem som orastypiska och detta nedärvs, JAJJEMÄN!  DET ÄR VÄL KLART DET FINNS EN ÄRFTLIGHET! Men samtidigt använder de HD-belastade hundar i sin avel och menar att det är helt okej. Föräldrar med mycket god exteriör med där ena eller båda parter är HD-belastade.

Det gäller att avla med öppna ögon, att inse att hunden är en uppsättning gener, att den har gener från sina föräldrar som kanske inte trätt fram hos individen med kanske hos kommande valpar med en viss partner.

Emellanåt får jag förfrågningar på Götängenshanar till avel, min önskan hade varit att de som kontaktade mig, har noterat att samtliga Götängenshundar som är röntgade är HD A alt B, att en mycket stor andel hundar är mentalbeskrivna. Dock har det sällan varit fallet, utan de är ute efter deras exteriör.
Men, men.... jag fortsätter mitt race så länge jag fortfarande kan finna avelshanar till mina tikar.
Kommentarer
Lina & Cärla

Och sund avel måste du fortsätta med i minst 12-13 år till för då är min Cärla gammal och jag kan inte tänka mig att köpa från annan uppfödare än dig!



Just nu ligger hon under mitt skrivbord på jobbet och sover djupt. Smidigare hund att ha med sig finns inte!



Och du...kila iväg och köp en flaska energi...det kan du behöva!



Kram!

2011-01-13 @ 12:18:10
jenni

jamen lina og cärla, I kan jo også selv lave jer en efterfølger til cärla .......hun vil jo også blive sund og frisk, når I hitter en sund og frisk hane til cärla :-)

2011-01-13 @ 15:30:12
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk
Elisabeth

Ja, jag håller med Aza's matte - Götängens hundar har allt!!! Fenix är frisk, glad, harmonisk, busig, påhittig, klok, tillgiven, stilig, . . . . .

Just nu sover vår lille charmknutte på min kontorsstol, så jag får sitta på en pall och jobba.

En liten fråga Ninni: vilka gener är det som gör att Fenix jamar som en katt ibland???

2011-01-13 @ 17:15:08
Lina & Cärla

Tack Jenni! Cärla är nog en potentiell avelstik, helt klart, men inte har jag tid att ta hand om en valpkull och dessutom är det ju inte nu jag vill ha en efterföljare...det är när Cärla blivit gammal och grå och lämnar oss. Cärla har tre hundkompisar till i familjen. Mer än fyra hundar kan vi inte ha!



Elisabeth & Fenix: apropå frisk 6 sund avel...fniss! Ja, den där kattgenen undrar vi ofta över, Cärla låter inte som en katt, men hon & katthonan hemma ligger gärna och tvättar varandra. Balans har hon som en katt, värme söker hon som en katt. Smidig som en katt. Tvättar sig själv som en katt. Vill sitta högt som en katt. Någon stans måste det allt finnas lite kattgener!!!



Annars hävdar jag med bestämdhet att gårdshund är en korsning mellan hund-katt-apa och en liten gnutta ål!



2011-01-13 @ 20:11:12
Ninni

Hehehe Sunna var blandras med katt ;-)

2011-01-13 @ 20:16:58
Lina & Cärla....igen!

ALLA NI SOM KÖPT GÅRDSHUND FRÅN GÖTÄNGENS!



DET ÄR VI VALPKÖPARE SOM TILLSAMMANS KAN HJÄLPA NINNI ATT FORTSÄTTA FÅ FRAM FINA HUNDAR. NÄR VI KÖPER HUND FRÅN NINNI UPPMANAR HON OSS ATT STÄLLA UT, MENTALBESKRIVA OCH HD-RÖNTGA.



MÅNGA AV OSS VILL "BARA" HA EN TREVLIG FAMILJEHUND (även jag), MEN DET ÄR INTE SÅ "BARA" DET! ÄVEN EN FAMILJEHUND BEHÖVER VARA FRISK OCH HA BRA MENTALITET. ANNARS ÄR DET INGEN FAMILJEHUND...



KANSKE KÄNNS DET FÖR MÅNGA ONÖDIGT ATT LÄGGA TID OCH PENGAR PÅ NÅGOT SOM MAN INTE FÅ EGEN VINNING AV? MEN TÄNK I STÄLLET ETT STEG LÄNGRE...NÄSTA HUND DU SKALL KÖPA!



NINNI TITTAR INTE BARA PÅ DEN ENSKILDA AVELSHUNDEN. HON TITTAR PÅ HELA STAMTAVLAN, SYSKON OCH VILKA AVKOMMOR HUNDARNA TIDIGARE GETT. FÖR ATT FÅ FAKTA ÄR HON BEROENDE AV DOKUMENTATION & FAKTA! DET ÄR ALLA VI SOM ÄGER EN GÅRDSHUND SOM MÅSTE GE RASEN DESSA FAKTA! ALLA UPPFÖDARE BEHÖVER FAKTA, MEN I ALLA RASER ÄR DET OLIKA HUR STOR VIKT MAN LÄGGER VID DET.



DET ÄR VÄLDIGT SÄLLAN NÅGON STÖRRE PRISSKILLNAD PÅ EN BRA HUND OCH EN DÅLIG. MEN JAG LOVAR...GLÄDJEN MAN SOM HUNDÄGARE FÅR UT ÄR GRYMT MYCKET STÖRRE!



ALLA VALPKÖPARE: TILLSAMMANS KAN VI HJÄLPAS ÅT ATT BÄRA GÖTÄNGENS AVEL FRAMÅT!



2011-01-13 @ 20:36:23
jenni

lige på kornet lina og cärla, man kan ikke opdrætte hunde uden hjælp og støtte fra sine hvalpekøbere, ellers avler man jo i blinde, rigtig godt skrevet

2011-01-16 @ 13:49:49
URL: http://www.gaardhunden.webbyen.dk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: