2012-02-11 ? 13:10:06

Vad ska man blogga om?

Ska bloggen var om "allt", hundar, hästar, barn, åsikter....

Idag har jag två åsikter och lite barn....

Det ena är tycke och åsikter om instruktörer... vi pratar hund nu....

Jag tränar ju väldigt mycket, med olika personer... endel är SKK-instruktörer, domare, "proffs" tack var resultat (landslagsnivå), wanna bee's och vanliga tävlingsmänniskor. Vi tränar ihop, ibland ofta, ibland några gånger om året... beroende på vem av ovanstående vi pratar om... summan av det hela... är att jag ser enormt många som tränar hund. Något som till och från slår mig, varför tränar man hund... varför tränar var och en av ovanstående hund.... alla svarar ju "det är roligt mm"... men del två av detta för mig.... så många "tränar oschyst" mot sin hund... det sker överallt, så mina träningskontakter är inte unika...   för mig är det oförståeligt vilka metoder som används för att nå resultat...
Jag kommer nog inte komma till VM med min hund... tränar för lite och rider för mkt på hästarna.... en matte som begränsar en bra hund med andra ord :-)
Men det finns så många träningssätt och metoder som jag inte förstå hur man kan utsätta sin hund för.
Jag hörde om en tjej som hade problem med sin hund.... det bet alla i familjen utom matte... kom husse in i köket så vankades det blodvite.... likadant med barnen... hon kontaktade en "hundpsykolog".... hon kom dit och spenderade en dag (dyyyyr dag) med familjen, åkte hem och utarbetade en plan... den gick ut på att varje gång hunden inte gjorde utfall, skulle den få en köttbulle...  någon som kan lista ut hur det gick?

Det andra... nästan alla som har hundar som drar i kopplet.. köper "stryphalsband".... hunden drar givetvis fortfarande lika mycket... men med aningens obehag... jag har aldrig varit om en hund som drar mindre för att den har stryp...  jag använder stryp en enda gång- när jag tränar lydnad, på lydnadplanen. På tävling är det krav på "dressyrlänk", stryphalsband, därför använder jag det... en gång i tiden varit jag helt anti sele, sele var för drag (släde) eller spåra... jag drar helt tillbaka den åsikten... jag hade fel, jag tänkte fel, jag erkänner det. De hundar som drar i kopplet är givetvis ett problem... det kan och bör man försöka lösa, men inte med stryphalsband.... använd sele, nosgrimma stoppar ofta problemet, även om det inte löser....

Så inget mer avancerat.... lördag... vi har köpt nya köksstolar, på en köp och sälj site på facebook, kalasfina i läder och ek! 800 :- för 8 stolar, nästan nya, nypris var 6500 :-.
Hannes och Anders har hämtat sågspån, det går åt mkt såhär års. Vi får gratis på ett litet sågverk i byn.
Om en liten stund tar Anders och Rosa, barnen och hundarna. Hannes och jag ska till Jönköping på romantisk weekend. Vi ska bo på John Bauer (mitt favorithotell), dricka bubbel, relaxbada, äta gott och ha det gott! Lilja är tyvärr inte helt hundra idag, men jag vet att Rosa har koll och kan åka in med henne till barnakuten om det skulle behövas... jag kan helt enkelt slappna av.....

Sedan är det Norge! Gustav är lycklig och flyttar in i huset! Han och hundarna ska ha lyx och meka traktorer, äta pizza och kolla på tv!

Ha en underbar helg!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: