2012-03-13 ? 11:38:39

TÅRTA!

Ida bloggade något väldigt intressant, jag är inte så duktig på "att göra tårtor"...
http://idasgardshundar.blogg.se/index.html

Men tänk om man skulle försöka "staka" upp... eller procent... jag måste nog fundera på det...
men en sak som "slår" mig... är hälsa... för mig är även MH/mentalitet, hälsa.
En stark hund mentalt, mår bra, en hund som är rädd för saker, en hund som måste "kämpa" för att ta sig fram och hälsa på folk "för att det bör den göra", har en lika jobbig livssituation som en hund ex HD-fel eller annan sjukdom med ärftlighet.

Alltså skulle jag vilja göra en tårta som Ida... men jag måste ju  ha med fler fack som uppfödare, samt att jag måste göra en tårta, där jag väger av "viktigt för mig", "viktigt för valpköparen". För vanligen så har vi uppfödare en helt annan syn på vad som är viktigt, än den som ska köpa en valp.

Man skulle behöva bena ner "exteriör", sådant som påverkar hunden, sådant som bara är skönhet.
Likaså mentalitet, en hund måste inte ha intensiv "kamplust", dvs vilja att bita, dra, leka me en leksak, även om vi som uppfödare gärna ser det... men den måste med enkelhet kunna hantera kontakt med människor, som uppfödare gillar vi hundar med "lite högre intensitet", vill undersöka, ha jaktlust (nu menar jag inte vilt), social kamplust, inga bibehållna/kvarstående. rädslor osv.

Ett par saker är ju dock väldigt viktiga, aggressioner mot människor, ej ok, för mkt bytesförsvar, ej ok, kvarstående rädslor, är ngt som starkt nedärvs och är mycket jobbigt för hunden, ovanstående är mer besvär för ägaren.
Skott fast hund, jösses vad det underlättar!

Jag kan skriva hur mkt som helst, skrev lite i väntan på en kund på jobbet.... så jag får nog pausa nu och fortsätta sedan.måste helt enkelt utveckla tårtan och "lägga på mer fyllning och fler bottnar!"
Kommentarer
Challe

Låter som om du precis beskrev Mine:)

2012-03-13 @ 18:51:56
Petra

Detta var en intressant läsning.. Håller med dig att det mentala är lika viktigt...

2012-03-13 @ 19:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: